×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آیت الله جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود ضمن معرفی دشمن داخلی در انسان، راه نجات از آن را بیان کرد.


دشمن داخلی کیست و راه نجات از آن جوادی آملی

به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / درس اخلاق: آیت الله جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود ضمن معرفی دشمن داخلی، راه نجات از آن را بیان کرد. اینک در ادامه بیانات ایشان از نظرتان می گذرد.

ما گرفتار یک دشمن داخلی هستیم که این دشمن داخلی چند کار می‌ کند، خوب را بد نشان می ‌دهد, بد را خوب نشان می ‌دهد, ما برای نجات از این دشمن داخلی که آن دشمن بیرونی یعنی ابلیس هم همین کار را می ‌کند, چندتا راه داریم:

راه های نجات از دشمن داخلی

راه اوّل شناخت و علم است که علم سهم تعیین ‌کننده ‌ای دارد که آدم بداند چه چیزی حق است و چه چیزی باطل; چه چیزی خیر است و چه چیزی شرّ؛ چه چیزی زشت است و چه چیزی زیبا; چه چیزی صدق است و چه چیزی کذب؛ خاصیت علم این است.

چیز دیگری که در کنار علم نافع است, ایمان و اعتقاد به اینکه آنچه را که قرآن و عترت گفتند «حَقٌ لاَ رَیبَ فِیهِ» است.

راه سوم این است که ما باطن اشیاء را بفهمیم.

 برای ائمه (علیهم السلام) گذشتن از گناه خیلی آسان بود، چرا؟ چون اینها نه تنها عالِم بودند که بعد از این کیفر هست, نه تنها ایمان داشتند که خدا حق می ‌گوید؛ برای اینکه باطن کار را می‌ دیدند. اگر کسی باطن کاری را ببیند و بداند این زرق و برق، آن طرفش آلودگی و لجن است.

وجود مبارک حضرت امیر(ع) وقتی به مقام خلافت رسید کلّ خاورمیانه در اختیار او بود, حضرت در برابر این حکومت وسیع خاورمیانه گفت این «عَفْطَهِ عَنْز»[۱] است؛ اینها راحت‌ هستند برای اینکه نه تنها می ‌دانند باطن گناه بد است, نه تنها ایمان دارند که خدا فرمود: باطن گناه بد است, باطن کار را هم می ‌بینند؛ لذا زرق و برق دنیا نمی ‌تواند درباره اینها اثر کند.

این است که خدا فرمود شما اگر زنده بشوید یا می ‌فهمید یا باور دارید یا می ‌بینید. اگر کسی به این مقام رسید؛ آن وقت راحتِ راحت است؛ ﴿اسْتَجیبُوا﴾[۲] ما هم به اندازه خودمان می ‌توانیم, حوزه ابتلای ما مگر چقدر است؟

ما در محدوده خاص، زندگی محدودی داریم، ما به همین اندازه می‌ توانیم بفهمیم فلان کار باطن آن چیست یا بفهمیم یا باور کنیم یا ببینیم; اینها «مانعه الخلوّ» است, جمع را شاید.

پی نوشت:
[۱]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه۳٫
[۲]. سوره انفال، آیه۲۴؛ ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یحْییکُمْ﴾.

منبع: درس اخلاق
تاریخ: ۱۳۹۶/۰۴/۱۵

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه‌های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

دیگر مطالب سرویس درس اخلاق را اینجا کلیک نموده و بخوانید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.