×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

حجت‌الاسلام سید مهدی توکل طی سخنانی کوتاه به بررسی نقش حضرت زهرا (س) در دفاع از حریم ولایت پرداخت که در ادامه می آید.


سید مهدی توکل نقش حضرت زهرا در دفاع از ولایتبه گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / عترت : حجت الاسلام سید مهدی توکل، کارشناس احکام و محقق حوزه علمیه قم روز گذشته ۲۸ دی ماه در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در مسجد قبای قم طی سخنانی به تبیین نقش حضرت زهرا (س) در دفاع از حریم ولایت پرداخت.

متن سخنان این کارشناس مذهبی درباره نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت در ادامه می آید.

 

دفاع از ولایت مهمترین ویژگی برجسته حضرت زهرا(س)

 

یکی از ویژگی های برجستۀ حضرت زهرا سلام الله علیها، نقش ایشان در دفاع از ولایت امیر مؤمنان(ع) و حمایت از حریم ولایت و جانشینی بر حق رسول خدا (ص) می باشد. این نقش تا جایی مهم است که در روایتی از جابر بن عبد الله می خوانیم:

«جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ لِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع قَبْلَ مَوْتِهِ بِثَلَاثٍ

سَلَامٌ عَلَیْکَ یَا أَبَا الرَّیْحَانَتَیْنِ أُوصِیکَ بِرَیْحَانَتَیَّ مِنَ الدُّنْیَا فَعَنْ قَلِیلٍ یَنْهَدُّ رُکْنَاکَ وَ اللَّهُ خَلِیفَتِی عَلَیْکَ فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ عَلِیٌّ ع هَذَا أَحَدُ رُکْنَیَّ الَّذِی قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ ص فَلَمَّا مَاتَتْ فَاطِمَهُ ع قَالَ عَلِیٌّ هَذَا الرُّکْنُ الثَّانِی الَّذِی قَالَ رَسُولُ اللَّهِ.

بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۴۳، ص: ۱۷۳، ح ۱۴»

شنیدم که رسول خدا (ص) سه روز قبل از ارتحالش به علی بن ابی طالب (ع) چنین می‌فرمود: سلام خدا بر تو باد ای پدر دو ریحانه (حسن و حسین (علیهما السلام)). به تو دربارۀ دو ریحانه‌ام در دنیا سفارش می‌کنم.

به زودی دو رکن (از ارکان) تو منهدم می‌شود، و خدا خلیفۀ من بر تو است. [یعنی خدا جای خالی من را برای تو پر خواهد نمود.] زمانی که رسول خدا (ص)  از دنیا رحلت نمود، حضرت علی (ع) فرمود: این یکی از دو رکن من بود که رسول اللّٰه (ص) به من فرموده بود و چون حضرت فاطمه (س) به  شهادت رسید، علی (ع) فرمود: این رکن دومی بود که رسول‌ خدا (ص) فرموده بود.

 

حضرت زهرا(س) رکن و حامی محکم امیرالمؤمنین(ع)

 

از این روایت استفاده می شود که حضرت صدیقۀ طاهره س، همانند یک رکن و ستون استوار و حامی محکم برای امام امیر مؤمنان ع محسوب می شد.

این نکته را باید توضیح داد: در روایتی که شیعه و سنی با الفاظ مختلف در اکثر کتاب های روایی خود نقل کرده اند این است که رسول خدا(ص) می فرماید:  «مَنْ مَاتَ وَ هُوَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّه؛ کسی که از دنیا برود و معرفت به امام زمان خود نداشته باشد، مرگ او همانند مرگ دوران جاهلیت است».(محاسن،  ج‏۱، ص: ۱۵۴، ح ۷۸؛ کنز العمال، متقی هندی، ج۱۱، ص۶۲).

نکته اول: مرگ جاهلی به این معنا است که خداوند انسان ها را خلق کرده است برای اینکه او را عبادت کنند همان گونه که در قرآن می فرماید: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات / ۵۶٫)

نکته دوم: این عبادت، بدون معرفت حاصل نمی شود زیرا تا شناخت صحیحی از خداوند نداشته باشیم نمی توانیم او را شایستۀ عبادت بدانیم.

نکته سوم: بنابراین طبق رویت جابر، کسی که امام زمان و جانشین واقعی رسول خدا ص را نشناسد، مرگ او همانند مرگ یک فرد جاهل، بی بصیرت و فاقد عقل و درک است که حتی خدا را هم نشناخته است؛ و در واقع چنین کسی هدف از خلقت را زیر سؤال برده و عمر خود را با این بی بصیرتی به هدر داده است.

زیرا امام، واسطۀ فیض بین انسان و خداست و اگر کسی به این امام معرفت نداشته باشد و او را به عنوان امام قبول نداشته باشد، نمی تواند مطابق دستورات خدا، خدا را عبادت کند.

 

نارضایتی حضرت زهرا(س) از خلفا

 

حال اضافه میکنیم که شیعه و سنی در قالب کتاب های معروف خود نوشته اند که حضرت زهرا(س) تا آخر عمرِ مبارکشان، از خلیفۀ اول و دوم به شدت ناراضی بودند و حتی هنگامی که آن دو وارد خانۀ امیر مؤمنان ع شدند حضرت زهرا س روی خود را برگرداندند. ( صحیح البخاری: ۵/۸۲، (ص ۸۰۲ ح ۴۲۴۰) کتاب المغازی، ب ۳۸ ـ باب غَزْوَهُ خَیْبَرَ).

بنابراین یا باید گفت که حضرت زهرا(س) نعوذ بالله به امام و جانشین واقعی رسول خدا(ص) که خلیفۀ اول و دوم بود ایمان نداشت و وفات او همانند وفات یک فرد جاهل و بی بصیرت بود. (که کسی نمی تواند چنین بگوید) یا اینکه باید گفت آن دو جانشین واقعی پیامبر اکرم(ص) نبودند بلکه امیر مؤمنان(ع) امام و جانشین حضرت بود.

پس اعتراض حضرت فاطمه(س)، امامت و ولایت امیر مؤمنان(ع) را ثابت می کند و این گونه بود که حضرت زهرا(س) رکنی برای امیر مؤمنان(ع) محسوب می شد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

دیگر مطالب سرویس در عترت را اینجا کلیک نموده و بخوانید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.