خبرهای ویژه
- هشدار آیت الله مدرسی نسبت به خطر انحراف از ارزشهای انسانی
- روضه حضرت زینب(س) / استاد میرزا محمدی
- سال ۱۴۰۰ فرصتی مغتنم برای انجام فعالیتهای ریشهای مهدوی است
- ذکر مورد توصیه آیت الله تهرانی در هر روز ماه رجب
- محبت به امیرمؤمنان(ع) از برجستهترین نعمتهای الهی است
- توصیه حجتالاسلام رفیعی برای ایام اعتکاف در دروان کرونا
- امام جواد(ع) مظهر جود و بخشش در بیان آیت الله مدرسی
- پیروی از اهلبیت(ع) و انبیاء الهی راه نجات از حجاب ظلمانی است
- معنایی از لفی خسر در احوالات مرد یخ فروش
- آثار اسم غفور و رحیم و اثر اسماء الله بر کشتی حضرت نوح(ع)
- رجب المرجب و فضائل آن در بیان آیت الله مجتبی تهرانی
- دعای امام زمان(عج) در ماه رجب
اوقات شرعی
پیشنهاد سردبیر
- سال ۱۴۰۰ فرصتی مغتنم برای انجام فعالیتهای ریشهای مهدوی است
- آثار اسم غفور و رحیم و اثر اسماء الله بر کشتی حضرت نوح(ع)
- توصیه عملی و مطالعاتی آیتالله جاودان برای شروع به تهذیب
- راهکاری برای رفع گرفتاری و برآوردن شدن حوائج
- آیت الله توکل: توجیه گناه به مراتب خطرناکتر از گناه است
- متوسل شدن به حضرت ام البنین(س) در مشکلات
- فارکس چیست و نظر برخی از مراجع معظم تقلید
- اقرار دشمنان به عظمت حضرت زهرا(س)/راه گشایش مشکلات
- راه های دفع چشم زخم چیست؟
- حضرت عیسی(ع) از منظر آیت الله جوادی آملی
- هشدار نسبت به ربا و عواقب برخی روشهای لقاح مصنوعی
- الزامات دعا خوانی و فرق آن با مداح و قاری/انتقاد از قطع دعا برای خواندن روضه
گفتوگو
- مادران معنوی در تربیت فرزندان سلوکی نقش مهمی دارند
- حضرت عیسی(ع) از منظر آیت الله جوادی آملی
- حضرت زینب (س) پیروز تحریمات و تهدیدات دشمن بود
- موسی مبرقع(ع) جد سادات رضوی/انتقاد از تعطیلی اماکن مقدس
- نقش دانشگاه و دانشجو در دستیابی به جامعه مهدوی
- استقبال بینظیر قمیها ازحضرت معصومه(س) و ویژگیهای حضرت
- آیت الله میرسجادی از رجال صاحب علم و اخلاق بود
- در ایام شیوع کرونا امام رضا(ع) را از راه دور زیارت کنید
- بقاع متبرکه بستر مناسبی برای فعالیتهای فرهنگی است
- اهمیت عبادت در شب لیله الرغائب و مهمترین دعا در این شب
- انتخابات و اهمیت شرکت در آن/دعای موقع رای دادن
- راههای افزایش روزی در گفتوگو با استاد اسماعیلپور
» آخرین مطالب » حضرت زهرا(س) در قرآن در بیان آیت الله سبحانی تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۶:۰۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۶:۰۷
حضرت زهرا(س) در قرآن در بیان آیت الله سبحانی
به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در ادامه متن بیانات حضرت آیت الله سبحانی با موضوع حضرت زهرا(س) در قرآن می آید.
به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در ادامه متن بیانات حضرت آیت الله سبحانی با موضوع حضرت زهرا(س) در قرآن می آید.
به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / مراجع معظم تقلید : متن بیانات حضرت آیت الله سبحانی با موضوع حضرت زهرا(س) در قرآن به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در مورد حضرت زهراء سلام الله علیها در قرآن در مواردی مطرح شده است:
۱.﴿وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّه﴾ مفسّرین نوشته اند وقتی این آیه نازل شد پیامبر اکرم (ص) فدک را به حضرت زهراء (س) دادند. (مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص: ۶۳۴)
۲.﴿إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً﴾ مسلّما مراد از اهل بیت، دخت مطهّره رسول اکرم (ص) و خود حضرت (ص) و فرزندانش می باشند. حال، اگر بر فرض محال، دیگران را هم شامل شود، شامل شدنش نسبت به حضرت زهراء (س) قطعی است.
۳.﴿قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی﴾ “قُربی” به معنای قرابت است، مسلّما قُربای پیامبر اکرم (ص) شامل فرزندانش از جمله حضرت زهراء (س) می باشد.
۴.﴿إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انحْرْ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْترَ﴾ مراد از کوثر، اولاد است به دلیل اینکه آخر آیه می فرماید: ﴿إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْترَ﴾ و این آخر آیه قرینه بر ابتدای آیه یعنی “کوثر” است و نمی توان آن را به غیر “اولاد” تفسیر نمود. علاوه بر اینکه شأن نزولش ( الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۶، ص: ۴۰۱) نیز مؤیّد همین معناست: زمانی که عاص (پدر عمرو عاص) با پیامبر اکرم (ص) سخن می گفت، بعد از اینکه به قبیله خود قریش بازگشت، قریش به او گفتند: با چه کسی سخن می گفتی؟ گفت: تکلّمتُ مع هذا الابتر (اشاره داشت به پیامبر اکرم (ص))، در اینجا سوره کوثر نازل شد.
۵.﴿ وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلیَ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً﴾ همگی متفقند که چند آیه از سوره “هل اتی” دربارهی اهل بیتِ پیامبر اکرم (ص) است . در آیه مذکور می فرماید: ﴿إنّما نطعمکم لوجه الله﴾ ما هم باید منبر برویم لوجه الله، باید تعلیم کنیم لوجه الله.
اشکال: مخالفین می گویند این سوره، سورهی مکّی است و در مکّه که خبری از دُخت پیامبر اکرم (ص) نبود، جوابش این است که این آیات، مدنی است، زیرا در خود آیات، قرائن روشنی بر مدنی بودن آن است: ﴿مسکینا و یتیما و اسیرا﴾ در مکّه که پیامبر اکرم (ص) اسیر نداشتند بلکه برعکس خود پیامبر اکرم (ص) و یارانشان در مکّه حکم اسارت را داشتند، معلوم می شود این آیات در مدینه نازل شده است زیرا در مدینه بود که مسلمانان، اسیر داشتند.
و سلام علیها یوم وُلِدَت و یوم اُستُشِهدَت و یوم تبعث حیّا
والسلام علیکم و رحمه الله برکاته
*حوزه
پایان پیام/.
شبکههای اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام
دیگر مطالب سرویس مراجع معظم تقلید را اینجا کلیک نموده و بخوانید
برچسب ها : آیت الله سبحانی , حضرت فاطمه زهرا
دسته بندی : آخرین مطالب , عترت , قرآن , مراجع معظم تقلید
پیشنهاد سردبیر مطالب بیشتر
جدیدترین ها
ارسال دیدگاه
اختصاصی عترتنا
در محضر علماء
اساتید اخلاق