×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آیت الله احدی گفت: حضرت زینب (س) تمام اطرافش تحریم بود و در بالاترین تحریم ها و تهدیدات قرار داشتند، اما تمام این تحریم ها را پذیرفت و گفت: ما پیروز هستیم.

حضرت زینب (س) پیروز تحریمات و تهدیدات دشمن بود آیت الله احدیبه گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / عترت : آیت الله مهدی احدی، مدیر مرکز علمی تحقیقاتی جوادالائمه (ع) و استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پاسخ به اینکه نقش حضرت زینب (س) در تبعیت از امام زمانش چه بود و چه الگویی برای بانوان مسلمان است، گفت: بانوان مسلمان پیروان حضرت زینب (س) هستند و نقش حضرت زینب (س) در پیروی و تبعیت از امام زمان خویش، الگوی بسیار مناسبی برای بانوان عصر ما در تبعیت و اطاعت و پیروی از امام زمان (عج) است.

بالاترین ارزش حضرت زینب (س) فنای ایشان

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به بالاترین ارزش حضرت زینب (س) اظهار کرد: اگر از نگاه فنا به حضرت زینب (س) نگاه کنیم، بالاترین ارزشی که در ایشان وجود دارد به نظر من آن فنای حضرت زینب (س) است.

اقسام شناخت و مهمترین آن

آیت الله احدی با بیان اینکه شناخت سه قسم است، گفت: شناخت سه قسم است که یکی شناخت ترسیمی است؛ به این معنا که در حدی می‌داند که اسم و فامیل فرد چیست؟ یا اینکه او فرزند چه کسی است؟ که همه اینها را درباره حضرت زینب (س) می‌دانند که او فرزند امیرالمؤمنین (ع) و صدیقه کبری (س) است و خود حضرت نیز در آن خطبه مهم خود را معرفی کرده است.

وی ادامه داد: اما قسم دوم شناخت، بیداری است. از آنجایی که نمی‌توان حضرت را رؤیت کرد، پس همین که به زیارت مرقد مطهر حضرت زینب (س) می‌روید این یک نوع از اقسام شناخت به ایشان است.

این استاد برجسته اخلاق و عرفان افزود: اما مهمترین شناختی که در معیار روایات نبوی وجود دارد، شناخت فنایی است. شناخت فنایی این است که ارزش‌هایی که صاحب الگوی من دارد، تمام آن ارزش‌ها را هم من با تمام جان و دل خریده‌ام و همه محورهای آن را پسندیده‌ام. مثلاً یکی از آن شناخت‌ها این است که به هیچ وجه در مقابل حمایت از امام کوتاهی نمی‌کند و من هم در مقابل حمایت از امام اینگونه هستم و از ایشان الگو می‌گیرم.

وی خاطر نشان کرد: همین کوتاهی نکردن در مقابل امام، تفسیر خیلی زیبایی دارد. طبیعتاً کوتاهی نکردن به این معنا است که دشمن می‌خواهد از من سو استفاده کند، مثلاً با یک واژه‌ای از کلام من می‌خواهد سو استفاده کند، اما من اجازه نمی‌دهم. حالا چه بخش ظاهری وجودی من و چه حرف‌هایی که می‌خواهم بزنم، به کل به دشمن چنین اجازه‌ای را نمی‌دهم.

توصیه قرآن به سوژه ندادن به دست دشمن و اقدام حضرت زینب (س)

مؤلف تفسیر فروغ با اشاره به آیه ۱۰۴ سوره بقره گفت: قرآن هم در این باره می‌گوید: «لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا» حرفی نزنید که دشمنان از شما سوژه بگیرند و سو استفاده کنند، بلکه طوری حرف بزنید که دشمنان بفهمند که شما در حرف زدنتان هم خیلی محتوایی و با دقت حرف می‌زنید. مثل همین عبارت «ما رأیتُ الّا جمیلاً» که حضرت زینب (س) در مقابل آن چهره‌های مغرور فرمودند.

حضرت زینب (س) فانی در ذات خدا

آیت الله احدی با بیان اینکه حضرت زینب (س) غرق در ذات خدا بود، گفت: این شناخت فنایی خیلی زیبا است. البته این عبارتی هم که نسبت به آقا امیرالمؤمنین (ع) می‌دهند، که آقا فرمودند: دخترم غرق در ذات خدا است، این عبارت را مرحوم حافظ رجب بُرسی هم دارد که این عبارت را خیلی صحه می‌گذاشت و می‌فرمود آقا امیرالمؤمنین (ع) در حقش چنین گفته است، آن هم علی (ع) که خود در ذات خدا فانی است، حالا خود امیرالمؤمنین (ع) هم در حق زینب کبری (س) می‌فرمود: دخترم زینب (س) هم در ذات خدا فانی است.

وی تأکید کرد: مگر خدا جسم است که بتوانید با خدا تماس گرفت، اما این کلمه منصوص همان شناخت فنایی است.

مادران شهدا بالاترین الگو گیرندگان زینبی

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به الگو گرفتن مادران شهدا از صبر حضرت زینب (س) گفت: این عبارت‌ها عبارت‌هایی است که فراتر از عقل و فکر بشر است و من نظرم این است و این را تقریباً احساس کردم که در بعضی از خانم‌ها مخصوصاً مادران شهدا که دو یا چند فرزندشان شهید شده است، آنها مثل کوه استوار هستند. و از نظر مالی هم وقتی به آنها نگاه می‌کنید، می‌بینید یک خانه قدیمی که ۵۰ سال قبل داشته اند الان هم همان خانه را با یک زندگی معمولی دارند و هیچ ادعایی هم ندارند.

وی ادامه داد: این بالاترین الگو گرفتن از حضرت زینب (س) است. بعد هر چه دشمن و شبکه‌های ماهواره‌ای علیه نظام برای این مادران شهدا حرف بزنند، و ده‌ها نفر هم او را بر علیه این کارش تحریک کنند، و شب و روز ماهواره یک ماه بگوید که کشور شما فلان است، باز این مادر شهید می‌گوید این جوری نیست و ما صبر زینبی داریم و عشقمان به امام حسین (ع) است. اینجا است که متوجه می‌شوید که واقعاً سوژه ندادن آنها به دشمن مثل حضرت زینب (س) است، که حضرت زینب (س) هم به دشمن سوژه نمی‌داد و آنجایی که باید صبر کند، صبر می‌کرد و با صبرش همواره یک حقی را برملا می‌ساخت.

آیت الله احدی اظهار کرد: حضرت به یزید می‌فرمود تو اگر تمام نیروهایت را بسیج کنی، فکر نکن برای ما مأنور داده‌ای، بدان که هیچ وقت نمی‌توانی نام و یاد ما را محو کنی، اما بدان تو خودت محو می‌شویف اما ما هرگز محو نمی‌شویم و یاد ما همیشه باقی است.

حضرت زینب (س) پیروز تحریمات و تهدیدات دشمن

این استاد عرفان و اخلاق افزود: این چیز جالبی است که ما تمام فشارهای تحریم را بپذیریم، آیا اصلاً تحریمی بالاتر و تهدیدی بالاتر برای زینب کبری (س) پیش آمد، حضرت زینب (س) تمام اطرافش تحریم بود، اما همه تحریم را پذیرفت و گفت: ما پیروز هستیم.

وی ادامه داد: آیا واقعاً الان یزید پیروز شده است یا زینب؟ الان در تمام دنیا هم بگردید و بپرسید، یک نفر نمی‌گوید من از خاندان یزید هستم! آلوسی از علمای متعصب اهل سنت نسبت به شیعه است، این عالم متعصب در کتاب تفسیر روح المعانی می‌گوید: یک نفر را نمی‌توانید پیدا کنید که از بازماندگان یزید باشد، اما هر کجا و هر شهر و کشوری رفتم پیروان امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) را دیدم! علتش هم فانی شدن آنها به خدا بود که اینگونه همچنان باقی هستند.

توصیه دو استاد فقید اخلاق به توسل به حضرت زینب (س) در مشکلات

آیت الله احدی در پاسخ به اینکه در این شرایط و دوران شیوع کرونا چه توصیه‌ای به مردم و پرستاران در الگوگیری بیشتر از حضرت زینب (س) دارید، گفت: خدا استادمان مرحوم آیت الله بهاءالدینی را رحمت کند، همیشه استاد می‌فرمود: هر وقت گرفتاری شدید و یا مشکلاتی برای شما پیش آمد به روح عمه جان حضرت زینب (س) زیاد صلوات بفرستید، تا مشکلاتتان حل شود و این یکی از توصیه‌های ایشان این بود. همچنین خدا آیت الله خوشوقت را رحمت کند، ایشان هم همین توصیه را داشتند.

وی ادامه داد: به نقل از مرحوم شیخ مفید است که ایشان وقتی نوشته‌هایی را که می‌خواست بنویسند، شروع نوشته‌هایش بعد از بسم الله الرحمن الرحیم که نوشت، بالای آن یا زینب (س) می‌نوشت. معلوم می‌شود حتی توجه خدا به حضرت زینب (س) زیاد است.

پرستاران عزیز مدافعان واقعی سلامت و لزوم تکریم از آنها

این استاد حوزوی در ادامه ضمن قدردانی از کادر پزشکی و پرستاران اظهار کرد: پرستاران عزیز واقعاً مدافعان سلامت هستند، لذا توصیه من این است که در این جشن‌هایی که به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار برای آنها می‌گیرید، دل‌های آن‌ها را شاد کنید، که همین شاد کردن دل‌های آن‌ها و دعا کردن و استمداد از حضرت زینب (س) گرفتن، رحمت واسعه الهی را برای همه به همراه دارد.

آیت الله احدی در پایان این گفتگو سه توصیه را بیان کرد: اول اینکه غرق در خدا شوید و هوای نفسانی را کنار بگذارید. دوم مجاهدت و ایثار در تمام لحظات لازم است، حتی در لفظ‌هایتان هم باشد و نکند که یک لفظی بگویید که دشمن از لفظ شما سو استفاده کند. و سوم اینکه پروژه دین هزینه می‌خواهد و انسان دربه دری و بیماری می‌کشد و انواع تحریم‌ها و فشارها را می‌کشد، اما صبوریت برای او مصداق «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» است که مظهر حق الهی می‌شود. بنابراین به این سه نکته حتماً توجه کنید.

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

دیگر مطالب سرویس در عترت را اینجا کلیک نموده و بخوانید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.