×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آیت الله توکل در گفتگویی با بیان اینکه احترام به امامزاده حضرت موسی مبرقع(ع) احترام به امام جواد(ع) است، از تعطیلی مکان های مقدس در ایام شیوع کرونا انتفاد کرد.


آیت الله توکل موسی مبرقع(ع) جد سادات رضوی/انتقاد از تعطیلی اماکن مقدسبه گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / عترت : بیست و دوم ربیع الثانی برابر با سالروز وفات دردانه جواد الائمه(ع)، امام زاده عظیم الشأن حضرت موسی مبرقع(ع) در شهر مقدس قم است. وی فرزند بلافصل امام جواد(ع) و برادر امام هادی(ع) است که مادر این بزرگوار، بانوی پاک و باعفت حضرت سمانه مغربیه بوده است.

این امام‌زاده از دیر باز مورد احترام علما و مراجع معظم تقلید بوده است و بعد از حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، سومین مکان مورد توجه زوار شهر مقدس قم است. آیت الله بروجردی، آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله کشمیری، آیت الله بهجت، آیت الله ناصری دولت آبادی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله جوادی آملی از جمله علما و بزرگانی هستند که به این امام‌زاده مشرف شده اند و همواره زائران زیادی از اقصی نقاط مختلف ایران و کشورهای اسلامی به زیارت این امام‌زاده مشرف می شوند.

از این رو به مناسبت سالروز وفات این امام‌زاده جلیل القدر با آیت الله «سید رحیم توکل»، عضو مجلس خبرگان رهبری و از اساتید برجسته حوزه علمیه قم درباره “معرفی شخصیت حضرت موسی مبرقع(ع) و علت تکریم و احترام ایشان تا کنون” گفتگو نموده ایم که مشروح آن در ادامه می آید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گفتگو: امیرمحسن سلطان احمدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

لطفا شخصیت حضرت موسی مبرقع(ع) را معرفی فرمایید.

امام جواد(ع) دارای ۴ فرزند پسر به نام‌ها امام هادی(ع) که حجت الهی بودند، ابواحمد موسی مبرقع، ابواحمد حسین و ابوموسی عمران بودند. و همچنین حضرت دارای چهار فرزند دختر به نام فاطمه، خدیجه، ام کلثوم و حکیمه بودند. و نسلی که از امام جواد(ع) باقی مانده از امام هادی(ع) و موسی مبرقع(ع) است. و موسی مبرقع(ع) جد سادات رضویه هستند و همچنین سادات بسیاری به ایشان منتسب هستند.

سادات رضویه اولین کسانی بودند که به قم وارد شدند و در سال ۲۵۶ وقتی موسی مبرقع(ع) جد سادات رضوی وارد قم شدند، ابتدا بزرگان عرب اهل قم ایشان را نپذیرفتند و از قم ایشان را بیرون کردند. موسی مبرقع(ع) به کاشان رفتند و در کاشان مستقر شدند، در کاشان «عبدالعزیز بن ابی دلف» او را اکرام کردند، مرکب و امکانات فراوانی به ایشان دادند تا جایی که مقرر کردند هر ساله هزار مثقال طلا به ایشان بدهند.

اما روسای عرب قم از این نوع برخوردشان با حضرت موسی مبرقع(ع) پیشمان شدند و به کاشان خدمت ایشان آمدند، و عذرخواهی کردند و با احترام و اکرام ایشان را به قم برگرداندند. چون در قم مشرف شدند، حالشان خوب شد و مزارعی خریدند و به کشت و زرع مشغول شدند.

بعد خواهران موسی مبرقع(ع) هم به قم آمده و به ایشان پیوستند و تا آخر عمر کنار ایشان بودند. در تاریخ این مقدار را محدثین درباره شخصیت موسی مبرقع(ع) بیان کرده اند.

علت مهم احترام و تکریم حضرت موسی مبرقع(ع) تا کنون چه بوده است؟

چند علت وجود دارد که علما و مردم ایشان را تکریم می‌کنند و به زیارتش مشرف می‌شوند.

علت اول اینکه عنوان سادات یک عنوان محترمی بین مردم است و از طرفی اهل علم بودن، اهل کرامت بودن، سخی بودن، مجاهد بودن از عناوین خاصه ای است که مردم آن را احترام می‌گذارند که در ایشان بود و از همه مهمتر اینکه این بزرگوار به عنوان فرزند بلافصل امام هستند که این ویژگی مهم و فرزند بلافصل بودنشان باعث محترم بودن ایشان شده است.

در روایتی از پیامبر(ع) آمده است که فردی را در یک جنگ اسیر کرده بودند و جبرئیل نازل شد و عرض کرد که خداوند می‌فرماید این فرد را از بین اسرا آزاد کنید! پیامبر(ص) علت را پرسیدند، که جبرئیل گفت خداوند فرموده که این فردی سخی است و فرد سخی به خاطر آن سخاوتش نزد ما محترم است، پس از اسیر بودن او را در بیاورید و آزادش کنید. حالا موسی مبرقع(ع) سید و فرزند امام است که این خود موضوعیت دارد که همه به ایشان احترام می‌کنند.

نکته دوم اینکه اگر انسان به فرزند یک خانواده احترام می‌کند احترام به این فرزند احترام به همه‌ی این خانواده مخصوصاً احترام به پدر و مادر این فرزند است که احترام موسی مبرقع(ع) هم لازم است، و احترام به ایشان احترام به امام جواد(ع) است چون که ایشان فرزند بلافصل امام جواد(ع) هستند.

نکته سوم اینکه اگر به فرزندی احترام بگذارید، مسلماً بزرگ آن خانواده در مقام جزا و پاداش بر می‌آیند. و جزا و پاداش احترام به موسی مبرقع(ع) به دست پدرشان امام جواد(ع) است. و امام جواد(ع) که به جواد ملقب شدند یک جلوه خاصی را در این پاداش دارند.

نکته چهارم اینکه وقتی انسان بخواهد به رئیس خانواده متوسل شود و از او در یک امر مهم شفاعتی را بخواهد، احترام به فرزند ایشان در کسب این شفاعت و تقرب بسیار مهم است. فرزند به پدر می‌گوید که فلانی به ما متوسل شد و این توسل باعث می‌شود که پدر بیشتر به درخواست فرزندش عنایت می‌کند.

و نکته پنجم که بسیار مهم است، اینکه قرآن شریف می فرماید: «فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ ؛ و آنان را به تنگى معیشت و بیمارى دچار ساختیم، شاید (بیدار شوند و در برابر حق،) خضوع کنند و تسلیم گردند!»، (آیه ۴۲ سوره انعام).

در این آیه خداوند می فرماید مردم را به «بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ» یعنی فقر و بیماری مبتلا می کنیم. تا مردم به سوی خدا برگردند و در خانه خدا بیایند و تضرع کنند تا خداوند این مشکل را از آنها بر دارد.

در بحث تضرع چند نکته مهم وجود دارد، که اول شرافت مکانی بسیار اثر دارد، دوم شرافت فردی بسیار اثر دارد و سوم شرافت زمانی هم بسیار اثر دارد. در روایات نیز هم به زمان، هم به مکان و هم به فرد تاکید کرده اند.

مثلاً هنگامی که زمان ظهر می‌شود دعا برای استجابت بسیار نزدیک است. یا اینکه زمان بین غروب و مغرب برای استجابت دعا بسیار اثر دارد. این برای نمونه زمان است.

درباره مکان هم اماکنی همچون مشاهده مشرفه، حرم‌ها، امامزاده‌ها، حسینیه‌ها، مساجد اماکن مقدسی هستند که در این جا چون مکان مقدس است، کرامت و شرافت مکانی جلو می‌آید و باعث می شود که دعاها زودتر به اجابت نزدیک ‌شودند.

انتقاد از تعطیلی مکان‌های مقدس در دوران شیوع کرونا

در پایان یک نکته ای عرض کنم که جداً گله‌مند هستم که چرا در زمان کرونا که «الضَّرَّاءِ» یعنی بیماری همه جا شیوع پیدا کرد، همه جا باز بود اما حرم و امامزاده‌ها را بستند و مساجد را تعطیل کردند! در صورتی که این‌ مکان های مقدس از نظر مکانی محل‌های تضرع هستند و اثر مکانی در اجابت دعا دارد، که مردم باید به این مکان‌ها بیایند تا دعا مستجاب شود، اما دقیقاً محلی که محل ارجاع مردم بود درها بسته شد!

بنابراین از نظر فردی حضرت موسی مبرقع(ع) فرد بسیار مهم، سید و عالم، فرزند بلافصل امام و منتسب به امام هستند که اینها باعث می‌شود اگر کسی نزد ایشان برود در قبول دعا و استجابت بسیار موثر است . در پایان خدا را به ایشان قسم می‌دهیم که همه ما را از بلیات محفوظ بدارد، ان شاءالله.

گفتنی است؛ مرقد مطهر این امامزاده جلیل القدر در شهر مقدس قم، خیابان طالقانی(آذر)، محله چهل اختران واقع شده است.

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

دیگر مطالب سرویس در عترت را اینجا کلیک نموده و بخوانید

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.