×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آیت الله توکل عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مزار امام‌زادگان بستری مناسبی برای فعالیت های فرهنگی و دینی و اعتقادی هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / عترت: پنجم ذی‌القعده به عنوان روز تکریم و بزرگداشت امام‌زادگان در تقویم رسمی کشور ثبت شده است که هر ساله از سوی سازمان اوقاف در سراسر کشور مراسم ویژه ای در تکریم و بزرگداشت امام‌زادگان برگزار می شود.

آیت الله سید رحیم توکل عضو مجلس خبرگان رهبری و از اساتید برجسته اخلاق حوزه علمیه قم طی گفتگویی با اشاره به جایگاه امام‌زادگان در جامعه و ارتباط مردم با این مراقد مطهر گفت: امام‌زادگان به خود معصوم(ع) منتسب هستند و فرزندان و ذریه حضرت فاطمه زهرا(س) هستند.

اتصال و ارتباط مردم به امام‌زادگان 

این استاد برجسته حوزه علمیه قم درباره ارتباط مردم با این اماکن مقدس زیارتی اظهار کرد: دل های مردم همواره و همیشه با این امام‌زادگان و ائمه طاهرین(ع) متصل بوده است و در مناسبات مختلف و حتی برای رفع گرفتاری و رسیدن به حاجات به این اماکن زیارتی مشرف و متوسل به این فرزندان ائمه اطهار(ع) می شوند و در این مکان های مقدس عرض حاجت نموده و مشکلات خود را بیان کرده و از آنها کمک می خواهند.

وی ادامه داد: امام‌زادگان محل اتصال مردم به مبانی دینی هستند که مردم نیز اتصال گرم و خوبی با این امام‌زادگان برقرار می کنند و همانطور که گفته شد این مکان های زیارتی محل مراجعات اقشار مختلف مردم است که خصوصا در شرایط خاص جهت عرض حاجت مردم از هر قشری به این مکان ها مشرف می شوند.

توصیه به مدیران، متولیان امام‌زادگان

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به اینکه چه توصیه ای به مدیران، متولیان و خادمین امام‌زادگان و بقاع متبرکه دارید، گفت: وظیفه این عزیزان این است که از این فرصت پیش آمده و حضور اقشار مختلف مردم در امام‌زادگان استفاده بهینه نمایند. اکنون که مردم با اعتقادات پاک دینی خود به این مکان های زیارتی مشرف می شوند، متولیان امر باید از این حضور مردم جهت بالا بردن سطح اعتقادت دینی آنها استفاده کنند و همچنین مسئله حجاب برای زوار تبیین شود.

این استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم اظهار کرد: از دیگر اموری که متولیان امر می توانند در این مکان های زیارتی برای زوار انجام دهند این است که احادیث و روایات اخلاقی و اعتقادی معتبر در منابع شیعی را استخراج نموده و در بروشورهای زیبا طراحی و چاپ کرده و آنها را در اختیار زوار قرار دهند ، تا زوار از این طریق با سخنان و کلام اجداد این امام‌زادگان که ائمه اطهار و امامان معصوم(ع) هستند، آشنا شوند و بهره ای نیز از کلام عترت رسول اکرم(ص) ببرند.

اقامه نماز جماعت و سخنرانی های کوتاه

آیت الله توکل به برپایی و اقامه نماز جماعت و سخنرانی های مختصر دینی در بقاع متبرکه، تاکید و توصیه کرد: با توجه به حضور اقشار مختلف مردم در این مکان های زیارتی لازم است در همه این مکان های زیارتی با حضور یک روحانی نماز جماعت ظهر و عصر، مغرب و عشاء اقامه شود.

وی ادامه داد: همچنین لازم است این روحانیون که اقامه نماز جماعت را برعهده دارند، ده دقیقه نیز مختصر برای زوار سخنرانی کنند و نکات مهم اعتقادی و اخلاقی و معارفی را بیان کنند.

امام‌زادگان بستر مناسب فعالیت های فرهنگی

آیت الله توکل در پاسخ اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که امام‌زادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند، چه توصیه ای دارید، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این اماکن زیارتی را قطب فرهنگی قرار دهید، وظیفه متولیان امر است که از این فرصت استفاده کنند و کار فرهنگی خوبی را در این اماکن زیارتی انجام دهند.

وی ادامه داد: مسئولین فرهنگی و متولیان امر امام‌زادگان بدانند اگر می خواهند کار فرهنگی انجام دهند، این اماکن زیارتی بستری مناسبی برای فعالیت های فرهنگی و دینی و اعتقادی بوده و خیلی موثر و تاثیر گذار است.

استغفار از گناه برای برآوده شدن حاجات

آیت الله توکل در پاسخ به اینکه برای برآورده شدن حاجت مردم که به این اماکن زیارتی مشرف می شوند، چه توصیه ای دارید، بیان کرد: مهمترین توصیه این است که مردم گناه نکنند؛ اگر مردم گناه نکنند، خداوند نیز برکت را نازل می کنند.

وی در پایان گفت: همه بدبختی بشر به خاطر گناه کردن است. بنابراین مردم از گناه استغفار کنند و بدانند با گناه نکردن همه چیز درست می شود و حاجات شرعی هم برآورده می شود.

پایان پیام/.

شبکه‌های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.