خبرهای ویژه
- وجود مقدس امام زمان(عج) در بیان آیت الله مظاهری
- کارهای ماندگار در راه خدمت و هدایت مردم انجام دهید
- هشدار آیت الله مدرسی نسبت به خطر انحراف از ارزشهای انسانی
- روضه حضرت زینب(س) / استاد میرزا محمدی
- سال ۱۴۰۰ فرصتی مغتنم برای انجام فعالیتهای ریشهای مهدوی است
- ذکر مورد توصیه آیت الله تهرانی در هر روز ماه رجب
- محبت به امیرمؤمنان(ع) از برجستهترین نعمتهای الهی است
- توصیه حجتالاسلام رفیعی برای ایام اعتکاف در دروان کرونا
- امام جواد(ع) مظهر جود و بخشش در بیان آیت الله مدرسی
- پیروی از اهلبیت(ع) و انبیاء الهی راه نجات از حجاب ظلمانی است
- معنایی از لفی خسر در احوالات مرد یخ فروش
- آثار اسم غفور و رحیم و اثر اسماء الله بر کشتی حضرت نوح(ع)
اوقات شرعی
پیشنهاد سردبیر
- وجود مقدس امام زمان(عج) در بیان آیت الله مظاهری
- سال ۱۴۰۰ فرصتی مغتنم برای انجام فعالیتهای ریشهای مهدوی است
- آثار اسم غفور و رحیم و اثر اسماء الله بر کشتی حضرت نوح(ع)
- توصیه عملی و مطالعاتی آیتالله جاودان برای شروع به تهذیب
- راهکاری برای رفع گرفتاری و برآوردن شدن حوائج
- آیت الله توکل: توجیه گناه به مراتب خطرناکتر از گناه است
- متوسل شدن به حضرت ام البنین(س) در مشکلات
- فارکس چیست و نظر برخی از مراجع معظم تقلید
- اقرار دشمنان به عظمت حضرت زهرا(س)/راه گشایش مشکلات
- راه های دفع چشم زخم چیست؟
- حضرت عیسی(ع) از منظر آیت الله جوادی آملی
- هشدار نسبت به ربا و عواقب برخی روشهای لقاح مصنوعی
گفتوگو
- مادران معنوی در تربیت فرزندان سلوکی نقش مهمی دارند
- حضرت عیسی(ع) از منظر آیت الله جوادی آملی
- حضرت زینب (س) پیروز تحریمات و تهدیدات دشمن بود
- موسی مبرقع(ع) جد سادات رضوی/انتقاد از تعطیلی اماکن مقدس
- نقش دانشگاه و دانشجو در دستیابی به جامعه مهدوی
- استقبال بینظیر قمیها ازحضرت معصومه(س) و ویژگیهای حضرت
- آیت الله میرسجادی از رجال صاحب علم و اخلاق بود
- در ایام شیوع کرونا امام رضا(ع) را از راه دور زیارت کنید
- بقاع متبرکه بستر مناسبی برای فعالیتهای فرهنگی است
- اهمیت عبادت در شب لیله الرغائب و مهمترین دعا در این شب
- انتخابات و اهمیت شرکت در آن/دعای موقع رای دادن
- راههای افزایش روزی در گفتوگو با استاد اسماعیلپور
» آخرین مطالب » همنشین خوب و نقش او در زندگی انسان تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۹:۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۹:۴۳
پای درس اخلاق حاج آقا مجتبی تهرانی؛
همنشین خوب و نقش او در زندگی انسان
مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی در گفتاری با عنوان : همنشین ونقش آن در زندگی انسان به تبیین بهترین همنشین در بیان پیامبر(ص) پرداخته اند.
مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی در گفتاری با عنوان «همنشین و نقش آن در زندگی انسان» به تبیین بهترین همنشین در بیان پیامبر(ص) پرداخته اند.
به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / درس اخلاق: مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی در گفتاری با عنوان : همنشین ونقش آن در زندگی انسان به تبیین بهترین همنشین در بیان پیامبر(ص) پرداخته اند.
ابن عباس روایتی از رسول اکرم نقل می کند که آن حضرت به طور بسیار واضح، آشکار و زیبا درباره همنشین سخن می گوید. ابن عباس می گوید: به پیغمبر اکرم (ص) عرض شد که «قیل یا رسول الله! ایُّ الجلساء خیر؟»؛ کدامیک از همنشین ها، مصاحب ها و معاشرها خوب هستند؟ «قال: من تذکرکم الله رؤیته».
بهترین همنشین
بر اساس این سخن مبارک، بهترین همنشین در مرحله نخست، کسی است که صرف دیدن او شما را به یاد خدا بیندازد. با دیدار او به یاد خدا بیفتد، نه این که با دیدار او اهرم شهوت تحریک شود و یا غضب انسان فوران کند. البته این از نظر ظاهر است، و الا یک معنای عالی تری دارد. این مرحله ابتدایی است که معاشر و مصاحب انسان باید چهره نورانی داشته باشد که با دیدار او به یاد خدا بیفتیم.
دوم: «ویزید فی علمکم منطقه» کسی برای تو معاشر خیر است که گفتار او به دانش و بینش تو اضافه کند؛ یعنی وقتی صحبت می کند، به بینش تو بیفزاید، نه این که جلوی بینش تو را بگیرد و تو را به شهوت و غضب راهنمایی کند.
سوم: «و یرغبکم فی الآخره عمله»؛ جلیس خوب کسی است که عمل او انسان را مشتاق به آخرت کند و او را به آخرت، یعنی جهان دیگری ترغیب کند، نه این که عملش طوری باشد که انسان آخرت را فراموش کند و خیال کند که زندگی همین است و بس، یا این که عملش انسان را به حیوانیت دعوت کند.
تاثیر نقش همنشین روی انسان
معلوم می شود که دوست و رفیق، روی انسان نقش بسیار بزرگی دارد. اگر هیچ کاری نکند و حرفی هم نزد، قیافه او مؤثر است. البته اشتباه نشود! یک وقت انسان در رابطه با مسائلی، با دیگران برخودرهای عادی دارد. این مطلب سر جای خودش است، اما وقتی می خواهیم رفیق و معاشری انتخاب کنیم که با او انس داشته باشیم، باید این سه طلب را درباره او رعایت کنیم. یعنی کسی که می خواهد با ما مأنوس باشد، باید به «شکل ظاهری»، «حرف و گفتار» و «عمل و کردار» او توجه داشته باشیم. پیامبر اسلام این معیارها را در اختیار ما قرا داده است.
با توجه به این که همنشینی رابطه مستقیمی است و این دو انسان از یک نوع بوده و از نظر قوای درونی مشترک هستند، لذا خیلی باید در انتخاب دوست دقت کرد. چون همان اهرم هایی که در دوست من وجود دارد، در وجود من هم موجود است. هر اهرمی از اهرم های داخلی او که رو به تزاید رفته باشد، عمل او مربوط به آن است و شکل، گفتار و کردارش در رابطه با آن اهرم تنظیم می شود و این روی انسان اثر می گذارد.
ضرورت پرهیز از مجالست با اشرار
آموزه های دینی در کنار توصیه های فراوان به همنشینی با صالحان، بر پرهیز از مجالست با اشرار نیز تأکید کرده است. انسان چون در مهد طبیعت و دامن مادیت قرار دارد و قوای حیوانی اش قبل از قوای انسان اش شکوفا می شود، میل او به طبیعت بیشتر است. لذا میل انسان به هر حرکتی که در این رابطه باشد، بیشتر است. این که گفته می شود: «میل انسان به شرّ بیشتر است»؛ همین است.
به عبارت دیگر، حرکت کمالی انسان، یک حرکت صعودی است؛ یعنی بالا رفتن و کمال عقلانی است. این کمال قلبی، روحی و معنوی زحمت و دشواری دارد. مثل پرنده ای است که دو بال دارد، اما به هر یک از پاهایش هم زنجیری بسته شده است؛ یکی زنجیر شهوت و دیگری زنجیر غضب؛ چون او در دامن طبیعت است، جاذبه هم اقتضا می کند که ثقل او به سوی مرکز باشد.
حال اگر بخواهد بپرد، خصوصاً با آن پایبندهایی که دارد، خیلی زور می خواهد. البته دو بال هم برای پرواز به او داده شده است که یکی بال «معرفت» -علم و ایمان- و دیگری بال «عمل» است.
با این دو بال باید پرش و صعود کند. با وجود این که در دامان طبیعت است و از نظر مزاج طبیعی، میل به مرکز طبیعت دارد، ولی اگر می خواهد سیر کمالی داشته باشد، باید حرکت کند. لذا حرکت کردن به سمت خیر- کمال و فضیلت- زحمت دارد ولی از آن طرف، حرکت به سمت رذایل مثل حرکت در سرازیری است، با یک هول دادن حرکت می کند.
تاثیر همنشینی با اشرار
اینکه می گویند: رفیق، دوست و معاشر خود را از میان اشرار انتخاب نکن، به این جهت است که انسان در مهد و دامن طبیعت است و میل او به شر بیشتر از میل او به معنویت است. چون از این پستان شیر خورده است، لذتش را چشیده؛ ولی هنوز لذت معنویت را آنطور که باید بچشد، نچشیده است. این طرف سرازیری است و او آسان تر حرکت می کند، اما آن طرف، سربالایی است؛ بنابراین دوستی انتخاب نکن که تو را به این ذلت و سقوط بکشاند. چون اگر از اشرار دوست انتخاب کنی، به سرعت به آن طرف خواهی رفت.
این مطلب را انبیاء و اولیای الهی به بیان های گوناگون مطرح کرده اند . پیامبر اسلام می فرمایند: «حفت الجنه بالمکاره و حفت النار بالشهوات»؛ بهشت به ناراحتی ها، محفوف و پیچیده شده است و جهنم در لابه لای راحتی ها و خوشی های نفسانی است. این روایت همین معنا را می رساند؛ یعنی تحصیل رذایل اخلاقی خیلی آسان است، اما کسب فضایل اخلاقی مشکل است.
*منبع: حوزه / برگرفته از کتاب اخلاق ربانی آیت الله آقا مجتبی تهرانی
پایان پیام/.
شبکههای اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام
دیگر مطالب سرویس درس اخلاق را اینجا کلیک نموده و بخوانید
برچسب ها : حاج آقا مجتبی تهرانی , درس اخلاق , رفیق بد , عترتنا , همنشین خوب
دسته بندی : آخرین مطالب , تهذیب و اخلاق , ویژه ها
پیشنهاد سردبیر مطالب بیشتر
جدیدترین ها
ارسال دیدگاه
اختصاصی عترتنا
در محضر علماء
اساتید اخلاق