×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد در گفت‌وگو با عترتنا با تبریک ولادت حضرت زینب(س) به تشریح تاثیر خطبه های حضرت زینب(س) در حفظ و بقای اسلام پرداخت.

حجت‌الاسلام فرحزاد خطبه های حضرت زینب (س) در حفظ و بقای اسلام نقش مهمی داشت عترتنا

به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / عترت: حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با عترتنا با تبریک ولادت حضرت زینب(س) درباره نقش تاثیر گذاری خطبه های حضرت زینب(س) در حفظ و بقای اسلام گفت: بعضی از بزرگان فرمایش زیبایی دارند و می فرمایند تقریبا نقش مهمی که امام حسین (ع) در ایجاد نهضت عاشورا و کربلا داشتند بقا و ماندگاری و ضمانت بقای آن انقلاب و تکمیل آن انقلاب را حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) برعهده داشته و آنها نقش آفرینی نمودند.

وی ادامه داد: این شعر که می گوید: « ترویج دین گرچه به خون حسین شد / تکمیل آن به نطق ُدرر بار زینب است» در واقع همین معنا را دارد.

خطبه های حضرت زینب(س) ثمره پیروزی قیام عاشورا

این استاد حوزوی افزود: بنابراین پیام شهدای کربلا و در رأس آنها سرور و سالار شهیدان را حضرت زینب (س) با خطبه هایی که در کوفه و شام و افشاگری هایی که در مدینه و جاهای دیگر کردند به ثمر رساندند و حقانیت و مظلومیت آنها و جفایی که ستمگران کردند را حضرت زینب (س) به ثمر رساند.

وی ادامه داد: ما می خواهیم بگوییم هم حضرت زهرا (س) و هم حضرت زینب (س) در شناسایی خط انحراف که یزید و آل یزید ایجاد کرده بودند نقش بسیار مهمی داشتند و طاغوت ها را افشا کردند.

خطبه حضرت زینب(س) در مجلس یزید

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد با اشاره به خطبه حضرت زینب(س) در مجلس یزید گفت: خطبه ای که حضرت زینب (س) در مجلس یزید ایراد کردند که متاسفانه کمتر هم خوانده و بازگو می شود، آنجا حتی اخبار غیبی را مطرح کردند و به یزید فرمودند که ای یزید آیا این عدالت است که شما کنیزها و برده ها را تحت پوشش قرار می دهید و تکریم می کنید اما بچه های پیغمبر(ص) را به حالت اسارت و اسیری در این مجلس می آورید؟

وی ادامه داد: این تعبیر بسیار مهمی است که فرمودند: «فَکِدْ کَیْدَکَ وَ اسْعَ سَعْیَکَ وَ نَاصِبْ جُهْدَکَ» یعنی ای یزید هر حیله و نقشه و کوشش و فعالیتی داری انجام بده، ولی به خدا قسم یاد ما و خانواده ما محو نمی شود و ذکر خانواده ما از بین نمی رود و وحی ما پایان نمی پذیرد. و آن چیزی که جدم پیامبر (ص) آورده برملا خواهد شد و حقیقت در جایگاهش قرار خواهد گرفت، که در حقیقت این از اخبار غیبی حضرت زینب (س) است.

این استاد حوزوی تصریح کرد: با این خطبه ها پیام آقا اباعبدالله (ع) و پیامبر (ص) و امامان معصوم را به همه عالم معرفی کردند.

نظر امام سجاد (ع) درباره خطبه های حضرت زینب (س)

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد با اشاره به نظر امام سجاد(ع) نسبت به خطبه های حضرت زینب(س) گفت: بعد از اینکه حضرت زینب (س) در کوفه خطبه خواندند، حضرت امام سجاد (ع) تعبیری بکار بردند و درباره عمه جانشان فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَهٌ غَیرَ مُعَلَّمَه وَ فَهِمَهٌ غَیرَ مُفَهَّمَه»، نشان می دهد که فی البداهه این خطبه مردم کوفه را منقلب کرد و حرف امام مصعوم درباره ایشان مبالغه و گزاف نیست.

وی ادامه داد: بعضی ها هستند علومشان اکتسابی است و در خانه معلم و مکتب زانو زده اند و استفاده نمودند ولی حضرت زینب (ع) به تعبیر امام سجاد (ع) می فرماید: شما بحمد الله عالمه ای هستید که بدون تعلیم معلم و بدون تفهیم یک معلم به این مقامات رسیده اید، یعنی اینکه مستقیم علم را از طرف خداوند متعال به قلبش الهام شده است.

نقش ولایت مداری حضرت زینب (س)

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد در پاسخ به اینکه نقش ولایت مداری حضرت زینب(س) چگونه بود، گفت: یکی از محورهایی که خیلی واضح و روشن است این است که در حمایت از ولایت و امامت و رهبری، حضرت زینب (س) نقش مهمی داشتند. چه در دفاع از امیرالمومنین (ع)، چه در دفاع از امام مجتبی (ع) و در اوجش دفاع از امام حسین (ع) و امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س) بلاگردان آنها شدند و جان خود را سپر قرار دادند تا جان امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) را حفظ کرده باشند و فدای هدف و مقصد پیشوا و امام خودشان شدند.

این خطیب حوزوی افزود: ما کمتر خانمی در میان اهل بیت (ع) داریم که ابتلا و سختی ها و فشارهای اجتماعی به این شدت داشته باشد، یعنی بلاها و امتحاناتی که حضرت زینب (س) کشیدند هم کمی و هم کیفی و هم در مدت طولانی بسیار زیاد بود. بخشی از آن در کربلا و بخشی در سفر شام و کوفه بود که این صبر حضرت زینب (س) در مصائب می تواند برای همه ما در ناهمواری ها، در مشکلات فردی و اجتماعی و خانوادگی و سختی ها و ناملایمات الگو باشد. حضرت زینب (س) مجسمه صبر و استقامت و بردباری هستند.

وی ادامه داد: بزرگی فرمود بر ما هر چه مصیبت و سختی وارد شود اگر یاد حضرت زینب (س) بیفتیم آن مشلات ما باطل می شود، اصلا خجالت می کشیم بگوییم ما هم مصیبت و سختی داریم.

لزوم زنده نگهداشتن نام و یاد حضرت زینب (س)

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد در پایان این گفت‌وگو با اهمیت دانستن زنده نگهداشتن نام و یاد حضرت زینب(س) در جامعه اظهار کرد:  بزرگان ما خیلی سفارش می کردند که نام و یاد حضرت زینب (س) زیاد باشد، وقتی حضرت زینب (س) متولد شدند قنداقه اش را به پیامبر(ص) دادند و ایشان از مصائبی که به زینب(س) می رسد متاثر شدند و سپس فرمودند: مَثَل او مَثَل جده اش خدیجه کبری (س) است و شریک مصائب برادرش امام حسین (ع) است.

وی ادامه داد: این تعبیر بسیار مهمی است که اگر ما برای امام حسن (ع) یا امام حسین (ع) اشک بریزیم فقط ثواب همان امام را داریم، اما فرمودند: اگر بر حضرت زینب (س) کسی عزاداری کند و اشک بریزد مثل این است که هم برای امام حسن (ع) و هم برای امام حسین (ع) گریه کرده و ثواب عزاداری دو امام را به عزاداران و گریه کنندگان حضرت زینب (س) می دهند. و عنایت ویژه ای است که نام و یاد و راه حضرت زینب (س) در جامعه زنده شود والگو دادنش برای همه جامعه ما پایدار بماند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

دیگر مطالب سرویس عترت را اینجا کلیک نموده و بخوانید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.