چهارشنبه , ۲۳ آبان ۱۳۹۷
خانه / مراجع معظم تقلید / دو هدف مهم در متن زیارت اربعین در بیان آیت الله جوادی آملی
دو هدف مهم در متن زیارت اربعین در بیان آیت الله جوادی آملی

دو هدف مهم در متن زیارت اربعین در بیان آیت الله جوادی آملی

image_pdfimage_print

به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین سید و سالار شهیدان اباعیدالله الحسین(ع)، فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین و شرح فرازهایی از متن زیارت اربعین اباعبدالله الحسین(ع) را از نظر می گذرانیم.

به گزارش عترتنا؛ به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین سید و سالار شهیدان اباعیدالله الحسین(ع)، فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین و شرح فرازهایی از متن زیارت اربعین اباعبدالله الحسین(ع) را از نظر می گذرانیم:

آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به دو هدف مهمی که در متن زیارت اربعین سالار شهیدان (ع) مورد توجه قرار گرفته اند، بیان داشتند: رسالت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیهٴ نفوس مردم از سوی دیگر بود تا هم جاهلان را عالم نماید و هم گمراهان را هدایت کند و در نتیجه، جهل علمی و جهالت عملی را از جامعه جدا سازد. همین دو هدف در متن زیارت اربعین سالار شهیدان (علیه السلام) تعبیه شد؛ چنان که منشأ ددمنشی منکران رسالت و دشمنان نبوّت، حبّ دنیا و شیدایی زرق و برق آن بود و عامل مهمّ توحّش منکران ولایت و دشمنان امامت نیز همان غَطْرَسهٴ دنیا و دلباختگی به آن بود، که در بخشی از زیارت اربعین به آن اشارت رفته است: «و تَغطْرَس و تَرَدّی فی هواه»(۱)

معظم له در شرح عبارت « بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه» در زیارت اربعین بیان داشتند: نفس ما بیش از دو نیروی اصیل در وجود خود ندارد؛ ما یک نیرویی داریم که او اندیشه و فکر و تفکر و استدلال و قیاس و مانند آن را به عهده دارد و یک نیرویی داریم که عزم و اراده و نیت و اخلاص را تأمین می کند.
جزم بدون عزم، عالم بی عمل می سازد، عزم بدون جزم، مقدس بی درک می سازد، اما در خصوص حسین بن علی علیه السلام باید گفت ایشان کاری کرد که با یک دست جزم علمی مردم را تأمین کرد و با دست دیگر عزم عملی مردم را بیمه کرد « بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ » که مردم بشوند عالم « وَ حِیرَهِ الضَّلالَه» که بشوند عاقل، و عقل همان است که « عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ»(۲)

منبع:

(۱). کتاب «شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی» اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی.

(۲). درس اخلاق ۱۳۹۴/۰۹/۰۵