×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

عترتنا/ حجت الاسلاسلام احمدی در گفت و گو با عترتنا گفت: وقف صدقه جاریه ای است که پرونده اعمال نیک انسان را بعد از مرگ هم باز نگه می دارد.

احمدی: وقف صدقه جاریه ای برای بعد از مرگ انسان است عترتنابه گزارش عترتنا / دین و اندیشه: حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر احمدی، کارشناس مسائل فقهی دفتر تهران آیت الله العظمی نوری همدانی با مناسبت هفته وقف در گفت و گو با عترتنا درباره وقف گفت: وقف در بسیاری از روایات اسلامی از آن به عنوان صدقه جاریه تعبیر شده است، صدقه ای که بعد از مرگ انسان از آن ثواب کسب می کند و به واقفین این ثواب بعد از مرگ هم می رسد و این تنها صدقه و ثواب دنیوی است که پرونده آن بعد از مرگ انسان هم باز و ثواب آن به انسان واقف می رسد.

وی با اشاره به نمونه هایی از وقف گفت: وقف نمودن مسجد، حسینیه، خرج ایتام و سادات، هزینه مراسمات عزاداری امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) نمونه ای از صدقه جاریه است که در گذشته نیز آب انبار و کاروانسرا وقف می کردند و هزینه دریافتی آن را برای این امورات معنوی خرج می کردند.

این کارشناس حوزوی افزود: چند نمونه صدقه جاریه برای انسان تا قیامت باقی است و در روایات نیز معصوم به آن اشاره نموده که یکی همین موقوفات و دیگری فرزند صالح است، و همچنین کتاب دینی نیز صدقه جاریه محسوب می شود و تا زمانی مردم از آن کتاب می خوانند و استفاده می کنند، ثواب هدایت مردم به آن مولف می رسد.

مفاتیح شیخ عباس قمی نمونه ای از صدقه جاریه

وی به کتاب مفاتیح شیخ عباس قمی به عنوان صدقه جاریه اشاره و بیان کرد: در زمان ما کتاب مفاتیح شیخ عباس قمی جزء صدقات جاریه مرحوم شیخ عباس قمی است که همه شیعیان و مومنین از این کتاب گران سنگ استفاده می کنند. و پرونده اعمال شیخ عباس قمی تا قیامت به خاطر این کتابش باز است و هر کس از این کتاب استفاده می کند ثوابی نیز به شیخ عباس می رسد.

حجت الاسلام احمدی افزود: حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در رساله عملی خود در باب وقف روایتی از امام صادق(ع) نقل کرده اند که حضرت می فرماید هنگامی که انسان می میرد و پرونده عمل او بسته می شود، سه چیز است که پرونده اعمال او را نمی بندد و پرونده اعمالش باز است که یکی از آنها همین صدقه جاریه است که از او باقی مانده باشد. لذا هر چیز که مصدر خیر باشد و در آمدی که در راه خیر صرف می شود صدقه جاریه است.

وی ادامه داد: دوم چیزی که باعث باز بودن پرونده اعمال بعد از مرگ می شود، سنت و رسم خوب و نیکی است که در زمان حیات انسان از خود به یادگار گذاشته است که پس از مرگ همچنان مورد استفاده است.

جمهوری اسلامی سنت حسنه و یادگار امام راحل

این کارشناس مذهبی، جمهوری اسلامی ایران را سنت حسنه و یادگار امام خمینی(ره) دانست و گفت: حکومت جمهوری اسلامی ایران را امام خمینی (ره) به عنوان یک سنت حسنه بوجود آورد و تا زمانی این سنت حسنه وجود دارد اعمال نیک آن به امام راحل می رسد. همین طور این مساجد، حسینیه ها، بیمارستان و دیگر موقوفه ها ثواب آنها به صاحب آنها می رسد.

حجت الاسلام احمدی، فرزند صالح را سومین نمونه از صدقه جاریه عنوان کرد و گفت: پس از مرگ پدر و مادر، فرزند صالح نیز جز صدقات جاریه والدین محسوب می شود و هر کار خیر و خوبی این فرزند انجام دهد ثواب آن به والدینش می رسد. لذا فرزندی که سبب خیر بعد از والدین است والدین نیز در این ثواب شریک هستند.

وی ادامه داد: به طور کلی نظر اسلام این است که مسلمانان وجودشان برکت و نیک باشد به نحوی که بعد از مرگ هم آثار نیکی از آنها به یادگار بماند. که این موضوع در حساب خداوند بسیار با ارزش است.

واقف بعد از وقف دیگر مالک نیست

حجت الاسلام احمدی در پاسخ به اینکه آیا بعد از وقف نمودن چیزی، مالک آن دیگر اختیار آن را ندارد؟ گفت: اگر فردی چیزی را وقف کرد، دیگر آن چیز از ملکیت او خارج می شود و دیگر هیچ کس نمی توان در آن چیز دخل و تصرفی نماید و کاملا از مالکیت او خارج شده و حتی فرزندان و ورثه او نیز نمی توانند به آن دخل و دخالتی کنند و کسی هم از وقف ارث نمی برد.

وی ادامه داد: وقف نمودن نیاز به خواندن صیغه دارد که این صیغه وقف لازم نیست حتما به عربی خوانده شود و به هر زبانی می شود آن را خواند و همین که بگوید خانه خود را وقف کردم صحیح است.

انواع وقف

این کارشناس حوزوی در پاسخ به اینکه آیا وقوف انواع و اقسامی دارد، گفت: وقف دو نوع است، یک عام و دیگری خاص. وقف خاص وقفی است که مثلا یک زمین را وقف سادات می کنند و این موقوفه مختص سادات است ولی وقف عام مانند وقف یک بیمارستان برای عموم مردم است.

حجت الاسلام احمدی به شرایط واقف اشاره و اظهار کرد: واقف باید شرایطی داشته باشد از جمله اینکه مکلف و به سن تکلیف رسیده باشد، عاقل باشد،اختیار داشته باشد و همچنین شرعا بتواند این مال را وقف کند.

وی در پایان بیان کرد: مومنین در این باره به این این نکته هم دقت کنند که فرد صالح و امینی را متولی وقف خود قرار دهد و اعلام کنند که متولی به مصلحت وقف عمل کند واگر دقت نکند این مال وقف بالاخره به جایی که باید صرف شود نمی شود و حتی باعث مواخذه واقف می شود که چرا فردی صالح را متولی وقف قرار نداد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام عترتنا / کانال ایتا عترتنا / کانال سروش عترتنا / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.