خبرهای ویژه
- دشمن داخلی کیست؟ و راه نجات از آن چیست؟
- دفاع از حریم ولایت از ویژگیهای برجسته حضرت زهرا(س) است
- حضرت فاطمه(س) در بالاترین قله رشد در عالم ایستاده است
- اقرار دشمنان به عظمت حضرت زهرا(س)/راه گشایش مشکلات
- مادر دارم از حالت خبر / دانلود مداحی باسم کربلایی
- توصیه آیت الله مدرسی به پیروی از سیره فاطمی
- حضرت فاطمه(س) الگوی بشریت/آخرین دعای ایشان
- ابعاد شخصیت حضرت زهرا(س) از منظر آیت الله مظاهری
- مگر امام زمان(عج) بیمار میشوند که برای سلامتی ایشان دعا کنیم؟
- دل امام زمان(عج) را به درد نیاوریم!
- هشدار آیت الله جاودان نسبت به خطر شبهه و شک
- قاتلین حضرت زهرا(س) یک ظلمت خاص باطنی داشتند
- اقرار دشمنان به عظمت حضرت زهرا(س)/راه گشایش مشکلات
- راه های دفع چشم زخم چیست؟
- حضرت عیسی(ع) از منظر آیت الله جوادی آملی
- هشدار نسبت به ربا و عواقب برخی روشهای لقاح مصنوعی
- الزامات دعا خوانی و فرق آن با مداح و قاری/انتقاد از قطع دعا برای خواندن روضه
- معرفی و شرح آثار مکتوب از شهید آیت الله دستغیب
- خوف و رجاء در بیان آیت الله ناصری دولت آبادی
- نقش دانشگاه و دانشجو در دستیابی به جامعه مهدوی
- نجات از همسایه بد با ذکری از امام حسن(ع)
- شب جمعه شب خدا و شب زیارتی امام حسین(ع)
- چگونگی توسل به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
- منظور از مهجوریت قرآن و علل آن
- حضرت عیسی(ع) از منظر آیت الله جوادی آملی
- حضرت زینب (س) پیروز تحریمات و تهدیدات دشمن بود
- موسی مبرقع(ع) جد سادات رضوی/انتقاد از تعطیلی اماکن مقدس
- نقش دانشگاه و دانشجو در دستیابی به جامعه مهدوی
- استقبال بینظیر قمیها ازحضرت معصومه(س) و ویژگیهای حضرت
- آیت الله میرسجادی از رجال صاحب علم و اخلاق بود
- در ایام شیوع کرونا امام رضا(ع) را از راه دور زیارت کنید
- بقاع متبرکه بستر مناسبی برای فعالیتهای فرهنگی است
- اهمیت عبادت در شب لیله الرغائب و مهمترین دعا در این شب
- انتخابات و اهمیت شرکت در آن/دعای موقع رای دادن
- راههای افزایش روزی در گفتوگو با استاد اسماعیلپور
- خطبه های حضرت زینب (س) در حفظ و بقای اسلام نقش مهمی داشت
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۴:۲۸
آیت الله جاودان:
چرا امام حسین(ع) قیام کرد و شهید شد؟
آیتالله جاودان طی سخنانی به تبیین علت قیام و به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و یارانش در کربلا پرداخت.

آیتالله جاودان طی سخنانی به تبیین علت قیام و به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و یارانش در کربلا پرداخت.
به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / عترت : آیت الله محمدعلی جاودان شب گذشته دوشنبه ۱۰ شهریور ماه در آخرین شب عزاداری حسینیه مرحوم آیت الله شیخ مرتضی زاهد که در فضای باز این حسینیه برگزار شد، قیام امام حسین(ع) را یک امر به معروف و نهی از منکر بزرگ در برابر بدعت یزید و به خطر افتادن اصل دین دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر انواع و درجاتی دارد که نوع پایین آن این است که مثلاً یک نفر در خیابان عبور می کند و می بیند کسی خلاف شرعی را انجام داده است، در این وضعیت باید ابتدا شرایط را بررسی کند که مثلاً اگر آن فرد فحش داده است، فحش دادن حرام است و اگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و جان و مال او به خطر نمی افتد و امر به معروف و نهی از منکر هم اثر دارد، با این شرایط می تواند امر به معروف و نهی از منکر کند و این حد معمولی یک امر به معروف و نهی از منکر است.
وی ادامه داد: ما معمولاً با این نوع امر به معروف و نهی از منکر سروکار داریم که اگر یکی از شرایط آن را نداشته باشد، لازم نیست آن را انجام دهیم. بعد هم فرمودند ثواب آن به ثواب سایر اعمال خیر مانند یک دریا در مقابل یک قطره است.
امر به معروف و نهی از منکر در برابر بدعت
این استاد حوزوی افزود: نوع دیگر امر به معروف و نهی از منکر این است که شخص در برابر یک بدعت قرار می گیرد که این وظیفه عالم دینی است که در برابر آن بدعت بایستد و در اینجا آن شرایط نوع معمولی لازم نیست و حتی اگر جان فرد هم در خطر باشد و امر به معروف و نهی از منکر او اثر هم نداشته باشد، باید این کار را انجام دهد.
شهادت شیخ فضل الله نوری به خاطر امر به معروف و نهی از منکر
آیت الله جاودان به علت اعدام شیخ فضل الله نوری اشاره و بیان کرد: نمونه آن مثل جریان امر به معروف و نهی از منکر مرحوم آیت الله شیخ فضل الله نوری که وی جلوی مشروطه ایستاد و در تریبون ها و روزنامه ها حرف هایش را زد و اعتراض نمود، هر چند اثری هم نداشت و به خاطر این امر به معروف و نهی از منکر به دار هم آویخته شد، هر چند شهادت ایشان هم اثری نکرد اما در تاریخ کار او ثبت شد که فرد اول عالم شیعه در برابر مشروطه قیام کرد و مشروعیت مشروطه را زیر سؤال برد و آن را خلاف اعلام کرد.
خطر انحراف رفتن اصل دین و واجب شدن امر به معروف
وی ادامه داد: و اما نوع سوم امر به معروف و نهی از منکر این است که اگر اصل دین در خطر باشد در این شرایط امر به معروف و نهی از منکر واجب است و هیچ شرطی هم ندارد، حتی اگر جان و مال و خانواده نیز در خطر باشد و از بین برود. در جریان عاشورا عالی ترین درجه امر به معروف و نهی از منکر اتفاق افتاد.
فاسدترین فرد روزگار خلیفه مسلمین!
این استاد برجسته تاریخ اسلام به خلافت رسیدن یزید را بزرگترین خطر اسلام دانست و گفت: امام حسین(ع) با دو مشکل روبرو بود. یکی اینکه فاسدترین و فاسق ترین فرد روزگار با جای پیامبر(ص) بر مسند خلافت مسلمین نشسته و خود را خلیفه پیامبر(ص) و امیرالمومنین نامیده و مردم هم او را با این عنوان قبول کردند که این یک بدعت بزرگ و خطر بزرگ در اصل دین است.
وی ادامه داد: پس در برابر این خطر بزرگ باید عالم بزرگ دین که امام در آن مقطع زمانی بزرگترین عالم امت است، باید واکنش نشان دهد که این کار بدعت است و با وی بیعت نکرد. در این شرایط اگر امام تا حد کشته شدن و اسارت خانواده اش هم برود، این کار بر او واجب است.
این استاد حوزوی افزود: از این مهمتر این بود که امام می فرمود اگر یزید بر مسند حکومت اسلامی بنشیند، اصل اسلام در خطر است و از بین می رود و حکومت یزید اصل اسلام را نابود می کرد، بنابراین حضرت برای حفظ اسلام تا آخرین نفس و قطره خون ایستادند و به شهادت رسیدند. امام خمینی نیز در حرکتی که انجام داد بر همین اساس بود که دید اصل اسلام در خطر است.
تجسم کامل اسلام حقیقی در سپاه امام و یارانش در کربلا
آیت الله جاودان با اشاره به اینکه اسلام کامل و حقیقی در رفتار و اعمال امام حسین(ع) و یارانش در کربلا تجسم کرد، گفت: اگر کسی کربلا برای او ترسیم شود و همه جوانب آن را ببیند، مشاهده می کند که اسلام در یک نیم روز عاشورا و یا چند روز منتهی به عاشورا اتفاق افتاده است. که در این چند روز اخلاق اسلامی در آنجا در حد اعلی تجسم نموده است.
وی ادامه داد: اسلام از ایمان شروع می شود و ایمان وقتی است که بتواند از خودش، خانواده اش، اموالش و همه چیزش در راه خدا بگذرد که در جریان کربلا این اتفاق افتاد که این بالاترین درجه ایمان است.
این استاد حوزوی افزود: موضوع بعدی آنها نمازی خواندند که با جانشان بازی می کرد و آن هم یک نماز با آرامش و بدون ترس اما زیر باراش تیرهای دشمن بود که بهترین نماز روزگاران را خواندند. مسئله بعد که در جریان کربلا تجسم کرد، مناجات و عبادت آنها در شب عاشورا بود که از شب تا به صبح مشغول عبادت و مناجات با خداوند بودند که می توان گفت بهترین شب بیداری عالم را هم آنها انجام دادند. ایثار هم از صفات اعلی است که آنها ایثار هم داشتند.
وی بیان کرد: همچنین آنها اعتقاد به عالم آخرت داشتند تا جایی که دیدند شجاع ترین سرباز میدان که او را همه به شجاعت می شناختند دارد می لرزد! به او گفتند چه شده است؟ که حُر در پاسخ گفت خود را بین بهشت و جهنم می بینم اما هرگز جهنم را بر بهشت ترجیح نمی دهم. این کاروان کربلا در حد اعلی به خدا و آخرت هم اعتقاد داشتند. بنابراین ما یک اسلام به تمام معنا در جریان کربلا از امام و یارانش مشاهده کردیم.
تجلی صفات جلال الهی و همه بلاها در امام حسین(ع)
آیت الله جاودان در پایان گفت: گاهی خدا به صفات جمال خودش تجلی می کند اما یک وقت شخص در مقابل صفات جلال الهی قرار دارد تا جایی که از در و دیوار بلا می بارد. ایوب پیامبر سالها گرفتار انواع بلاهای شخصی بود تا جایی که گفت خدایا من در برابر این بلاها صبر کردم که ندا آمد صبر را هم ما به تو داده ایم. امام حسین(ع) هم در اثر انجام وظیفه همه بلاهای عالم بر سرش بارید و همه بلاها را با رویی گشاده پذیرفت تا جایی که هیچ کس به این اندازه بلا را نپذیرفته است اما نگذاشت که دین به انحراف کشیده شود و بدعتی ایجاد شود.
*اختصاصی عترتنا
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام
دیگر مطالب سرویس در عترت را اینجا کلیک نموده و بخوانید
برچسب ها : آیت الله جاودان , امام حسین (ع) , امر به معروف , علت قیام , نهی از منکر
دسته بندی : آخرین مطالب , اختصاصی , عترت

- آیت الله آقامجتبی تهرانی
- آیت الله حقشناس
- آیت الله جاودان
- آیت الله قرهی
- آیت الله مظاهری
- آیت الله توکل
- آیت الله ناصری
- حجتالاسلام جعفر ناصری