جدیدترین ها

» دین و اندیشه » بررسی مولفه‌های تقویت سرمایه‌های اجتماعی در نهضت حسینی

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۴:۳۹

 کد خبر: 1105

دکتر خراسانی تبیین نمود؛

بررسی مولفه‌های تقویت سرمایه‌های اجتماعی در نهضت حسینی

دکتر خراسانی،در نشست بررسی اندیشه های آیت الله جوادی آملی به تبیین نقش مولفه های تقویت سرمایه های اجتماعی در نهضت حسینی پرداخت.

بررسی مولفه‌های تقویت سرمایه‌های اجتماعی در نهضت حسینی

دکتر خراسانی،در نشست بررسی اندیشه‌های آیت‌الله جوادی‌آملی به تبیین نقش مولفه‌های تقویت سرمایه های اجتماعی در نهضت حسینی پرداخت.

بررسی مولفه های اجتماعی نهضت حسینی دکتر خراسانی عترتنا

به گزارش عترتنا / دین و اندیشه: اولین نشست بررسی آراء و اندیشه های آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوعات مولفه های تقویت سرمایه های اجتماعی در نهضت حسینی و «شکوفایی عقل در پرتوی نهضت حسینی» با حضور دکتر ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و عضو دفتر مرکزی مرجعیت دینی و علمی آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور شخصیت های حوزوی و دانشگاهی صبح امروز یکشنبه ۲۴ شهریورماه در سالن همایش های شهرداری منطقه ۱۲ تهران برگزار شد.

این نشست با تلاوت آیاتی از کلام وحی و عرض خیر مقدم توسط حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، مدیر روابط عمومی دفاتر تهران آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز شد و در ادامه دکتر یوسفی از شاعران آیینی به مناسبت ماه محرم به شعرخوانی درباره حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداخت.

در ادامه سخنران ویژه این نشست دکتر ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به ایراد سخن پرداخت.

ابوالفضل خراسانی در این نشست با اشاره به مولفه های تقویت سرمایه های اجتماعی در نهضت حسینی گفت: در بین بزرگان، نویسندگان و حتی شاعران در  موضوع مولفه های تقویت سرمایه های اجتماعی نهضت حسینی کسب به آن نپرداخته و با این نگاه کمتر کسی به نهضت حسینی اشاره کرده است، که لازم است علاوه بر این نشست، همایش های مختلفی از این منظر برگزار شود.

معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به بحث موضوع سرمایه اجتماعی در یکی از دانشگاه های آمریکا اشاره و بیان کرد: بحث سرمایه اجتماعی در سال ۱۹۱۶ میلادی در یکی از دانشگاه های آمریکا برای اولین بار مطرح شد و به ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه های سیاسی، اقتصادی در توسعه و پیشرفت جامعه پرداختند و این بحث سرمایه اجتماعی را با نگاه های سیاسی و اجتماعی بررسی کردند و بحث های زیادی شد.

بررسی بحث تقویت سرمایه های اجتماعی در نهضت حسینی از منظر آیت الله جوادی آملی

معاون فرهنگی دفتر مرکزی مرجعیت دینی و علمی آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به بحث این موضوع در آثار و اندیشه های آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: اما در مورد بحث سرمایه های اجتماعی در نهضت حسینی از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی، ما دو سال قبل از اندیشه ها و آثار حضرت استاد را بررسی کردیم و در یک پرونده علمی با این موضوع کار شد و به دنبال آن یکی از طلاب خواهر یک پایان نامه ای با پیشنهاد بنده در این زمینه تهیه نمود که چند روز پیش این پایان نامه به پایان رسید و دفاع هم شد.

آثار و تالیفات آیت الله جوادی آملی درباره نهضت حسینی

خراسانی به آثار و تالیفات آیت الله جوادی آملی درباره امام حسین(ع) اشاره و اظهار کرد: حضرت استاد در باره نهضت حسینی امام حسین(ع) چندین کتاب تالیف کرده اند که از جمله آنها کتاب «شکوفایی عقل در پرتوی نهضت حسینی»، «حماسه و عرفان»، «کوثر اربعین» و همچنین کتاب «گنجور عشق» که اشعاری در این باره از شاعران مختلف تهیه شده و حضرت استاد در مقدمه ای بر این کتاب مرقوم داشته و این اشعار را تایید نموده اند.

وی ادامه داد: توصیه می شود برای شناخت دقیق و بهتر قیام و نهضت حسینی اقشار مختلف جامعه، خصوصا جوانان، طلاب و دانشجویان این آثار و اندیشه های حضرت استاد را در زمینه نهضت حسینی مطالعه کنند که بهتر با هدف قیام امام حسین(ع) آشنا شوند.

شروع نهضت حسینی از قبل از کربلا

خراسانی آغاز نهضت حسینی را از مدینه دانست و گفت: اصل این نهضت از قبل از کربلا شروع شد و به طور رسمی می توان گفت از مدینه تا کربلا از یک طرف و از کربلا تا به امروز از یک طرف این نهضت آغاز شد و مجموعه آن را به عنوان نهضت امام حسین(ع) نام برد و به تعبیر بهتر مکتب امام حسین(ع) است که باید از جنبه های مختلف مورد مطالعه و تحقیق قرار بگیرد.

چرایی دو ماه عزاداری برای حادثه نیم روز عاشورای هزار و اندی سال قبل

معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با طرح این سوال که چرا برای حادثه عاشورا دو ماه عزاداری می کنیم، گفت:  هزار و اندی سال قبل حادثه عاشورا در یک نیم روز در کربلا اتفاق افتاد و امام و یارانش در این نیم روز عاشورا به شهادت رسیدند. اما یک سوال مهم و جدی در بین جوانان و نسل جدید مطرح شده که چرا برای یک حادثه که در یک نیم روز اتفاق افتاده دو ماه محرم و صفر را عزاداری میکنیم؟ و حتی چرا چند روز قبل از شهادت امام به عزاداری می پردازیم؟

وی ادامه داد: خطبا و اهل منبر و اساتید و گویندگان باید برای این سوال مهم جوابی قانع کننده داشته باشند که نسل جدید و جوانان از پاسخ آن قانع شوند.  دقیقا این سوال را یکی از علمای اهل سنت از علامه امینی صاحب الغدیر پرسیده است.

این مطلب عترتنا را هم ببینید
توصیه های اهل بیت(ع) برای دفع اجنه و جن زدگی

این کارشناس ارشد فلسفه وکلام اسلامی افزود: یک عالم اهل سنت از علامه امینی در این باره می پرسد مگر حسین بن علی(ع) در روز عاشورا به شهادت نرسید؟ پس چرا شما دو ماه عزاداری می کنید؟ علامه امینی در پاسخ فرمود در قضیه غدیر خم همه شما بودید و شنیدید و دیدید! اما زمان زیادی از بعد از غدیر خم سپری نشد که آن را تحریف کردید! ما یک بار سر ما کلاه رفت! اگر دو ماه برای حسین بن علی(ع) عزاداری نکنیم، چه بسا خواهید گفت که حسین(ع) برای مسائل شخصی کشته شد! همانطور که الان یک عده می گویند بحث شهادت امام به خاطر حکومت و مسائل دنیوی بود.

وی خاطر نشان کرد: البته متاسفانه در بعضی اسناد بزرگان ما آمده که نهضت امام حسین(ع) را یک نهضت شخصی بیان کرده اند! پس اگر ما دو ماه برای امام حسین(ع) عزاداری نکنیم شاید بقیه هم همین را بگویند، در صورتی که چنین نبود.

نقش مهم پیام رسانی و ادامه نهضت حسینی بعد از شهادت حضرت

خراسانی به نقش مهم پیام رسانی حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بعد از شهادت امام حسین(ع) اشاره و بیان کرد: دشمن فکر می کرد با کشته شدن امام حسین(ع)، هدف و راه امام را هم از بین برده است در صورتی که به محض به شهادت رسیدن حضرت، پرچمدار نهضت حسینی،  حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) شدند. دقیقا همان پرچم امام حسین(ع) را آنها برداشتند و پرچمدار نهضت حسینی بعد از شهادت حضرت شدند.

وی ادامه داد: نقش پیام رسانی نهضت حسینی یک مسئله جدی و مهم بود و آن نکته ای که نهضت امام را امروز در اختیار ما قرار داد، همین نقش حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) است.

ادامه پیام رسانی نهضت حسینی از گودال قتلگاه توسط حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع)

معاون فرهنگی دفتر مرکزی مرجعیت دینی آیت الله العظمی جوادی آملی بیان کرد: نهضت حسینی به برکت حرکات حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) امروزه به دست ما رسید و امام به اهداف خود رسیدند. این پیام رسانی از همان گودال قتلگاه شروع شد و حضرت زینب(س) در تمام ماه صفر و دوران اسارت نهضت حسینی را ادامه دادند و آن هدف ناتمام امام حسین(ع) توسط حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع) به نتیجه رسید و در اصل مسئولیت امام سجاد(ع) شروع شد.

وی ادامه داد: خون امام حسین(ع) یک سرمایه است و باید از این سرمایه حراست و حفاظت می شد که حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در همان لحظات ابتدایی به شهادت رساندن امام حسین(ع) از همان گودان قتلگاه این وظیفه را انجام دادند و به نحوی فعالیت تبلیغی را از همان گودال قتلگاه شروع کردند.

صحیفه سجادیه از تکنیک های تبلیغی امام سجاد(ع) در دوران خفقان

عضوهيات علمی پژوهشگاه علوم وحيانی معارج، صحیفه سجادیه را از تکنیک های تبلیغی امام سجاد(ع) دانست و اظهار کرد: بنی امیه خیال کرد با کشتن امام همه چیز تمام شد، اما امام سجاد(ع) در غالب دعا و صحیفه سجادیه این نهضت را ادامه داد و تاکتیک امام سجاد(ع) در آن عصر خفقان، دعا بود که از طریق دعا مکتب علوی را بیان کرد و فرصتی هم پیش می آمد قضیه کربلا را هم بیان می کرد.

خراسانی به نقش حضرت زینب(س) اشاره و گفت: حضرت زینب(س) وقتی در برابر قدرت به ظاهر پیروز و مغرور ابن زیاد قرار می گیرد و این فرد مغرور می گوید ای دختر علی(ع) دیدی خدا با شما چه کرد؟ یعنی ما بازوی خدا بودیم و اگر خدا نمی خواست چنین نمی شد که حسین(ع) کشته شود! و این خبیث ها طرفدار مکتب جهل بودند که چون خدا خواسته، امام کشته شده است! ولی حضرت زینب(س) فرمود: خدا نکرد و شما کردید. اما بعد جمله ای دیگر می گوید که جز زیبایی چیزی ندیدم، ما رایت الا جمیلا!

وی ادامه داد: در صورتی که در کربلا حرمت هیچ کس را نگه نداشتند، اما حضرت زینب(س) چنین می گوید، که این نتیجه جهان بینی حضرت زینب(س) است که وقتی بدن بی سر برادر را می بیند آنجا هم می گوید خدایا این قربانی را از ما بپذیر!

شهادت امام حسین(ع) برای احیای دین و نهضت حسینی یک سرمایه مهم اجتماعی

خراسانی افزود: در برابر شریعت الهی و در راستای اصلاح و احیای دین اسلام ناب محمدی باید امام حسین(ع) هم فدا شود و آن دین بماند. و امروز ما از نهضت امام حسین(ع) به عنوان یک سرمایه اجتماعی برای ترویج و احیا دین ناب استفاده کنیم و امام هدفش این بود خرافات و بدعت را کنار بزند.

خشم معاویه از تفسیر نمودن قرآن توسط ابن عباس

معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به فعالیت تحریفی دشمن اشاره و بیان کرد: دشمنان اسلام درصدد تحریف دین بودند که امام قیام کرد، از رو دشمنان اسلام راه تحریف دین را پیش گرفتند، هر چند در ظاهر از نماز و دین و نماز حرف می زدند اما اسلامی را قبول داشتند که خودشان می گفتند نه اسلام ناب محمدی!

این مطلب عترتنا را هم ببینید
ناشناخته ماندن برخی از ابعاد تفسیر المیزان/منظور از «مأدبة الله» بودن قرآن

وی ادامه داد: یک روز معاویه به ابن عباس گفت که مدح علی(ع) را نباید بگویید و ابن عباس گفت یعنی تو مرا از خواندن قرآن منع می کنی؟  در صورتی که بیش از ۳۰۰ آیه از قرآن در شأن امیرالمومنین(ع) است! اگر قرآن مکتوب را بخواهیم در غالب انسان مجسم کنیم، می شود علی بن ابی طالب(ع) و اگر بخواهیم علی بن ابی طالب(ع) را در غالب مکتوب بیان کنیم، می شود قرآن. حالا ابن عباس در پاسخ معاویه می گوید تو می گویی من قرآن نخوانم؟! بعد معاویه گفت نه من می گویم قرآن را تفسر نکن!

 جای خالی سبک زندگی قرآنی در جامعه / قرآن کتاب زندگی

معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با انتقاد از اینکه در جامعه سبک زندگی قرآن کمرنگ شده است، گفت: امروز جامعه نیازمند سبک زندگی قرآن هستیم. هیچ کس نمی تواند ادعا کند که جامعه و سبک زندگی ما یک سبک زندگی قرآنی است! اصلا قرآن کجای زندگی ما است؟ آیا در تفریحات ما قرآن جایی دارد؟ آیا موقع حرف زدن منطق و حرف ما قرآنی است؟ متاسفانه ما تا تحقق قرآن فاصله داریم!

وی ادامه داد: قرآنی می گوید اگر فتنه ها به شما رو می آورد به قرآن رجوع کنید و قرآن را نصب العین خود کنید، قرآن کتاب زندگی است تا زمانی که قرآن را از حریم مردگان خارج نکنید به قرآن ظلم کردید. در روز قیامت یک نوری می آید از صف شهدا و علما عبور می کند و می گوید انا القرآن و در روز قیامت قرآن شفاعت و شکایت می کند و شفاعت و شکایتش نیز پذیرفته است.

انتقاد از پخش شایعات دروغین و بی اساس در فضای مجازی

خراسانی با انتقاد از پخش شایعات دروغین در فضای مجازی اظهار کرد: یکی از نکات مهم این است که باید دقیق حرف بزنیم، متاسفانه یکی از مسائلی که امروزه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است، پخش شایعات است و هیچ کس از کسی دلیل و سند گفته هایش را نمی خواهد و هر حرف و نسبتی را به هر کس می زنند و در صورتی که برای این حرف ها در روز قیامت باید پاسخ دهید. بنابراین اگر می خواهید سبک زندگی قرآنی داشته باشیدف باید حواستان به همه چیز حتی حرف زدن خود باشید.

لزوم پیام رسانی نهضت و منطق حسینی

عضوهيات علمی پژوهشگاه علوم وحيانی معارج با تاکید بر لزوم پیام رسانی نهضت حسینی توسط اقشار مختلف مردم بیان کرد: یکی از بزرگان مسیحیت می گوید اگر ما شخصیتی مثل حسین بن علی(ع) داشتیم، در هر کوه و برزنی یک پرچمی بر می افراشتیم و دنیا را مسیحی می کردیم! پس ما هنوز خوب کار نکردیم و وظیفه داریم نهضت حسینی را ترویج کنیم.

وی ادامه داد: هر کس به اندازه سهم خود هنوز نتوانسته آن منطق امام حسین(ع) را معرفی کند و بهترین چیز برای معرفی مکتب امام حسین(ع) خود سخنان حسین بن علی(ع) است که در هر بخش یک نکته مهمی را حضرت بیان کرده است.

اوج عزت حسینی در ظلم ستیزی

معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به اوج عزت حسینی اشاره و گفت: اوج عزت حسینی این است که اگر جامعه می خواهد عزیز شود و از زیر ذلت در بیاید و کرامت انسانی را بچشد، باید در مقابل ظلم بایستد و این خواسته و دعوت امام حسین(ع) است که حضرت از مدینه تا کربلا و از کربلا تا شام و از شام تا مدینه کوچکترین مسئله ای  که همراهان حسینی بوی ذلت بدهند نداشتند و این یک معیار و سنجش برای تشخیص حق و باطل است.

انقلاب خمینی الهام گرفته از نهضت حسینی

خراسانی با اشاره به نهضت امام راحل از نهضت حسینی اظهار کرد: شخصی قبل از انقلاب خدمت امام خمینی(ره) آمد و گفت مجالسی به نام امام حسین(ع) می گیرند و هر کس هرچیز می گوید. و این فرد توقع داشت از امام راحل یک دست نوشته و پیام برای تعطیلی این مجالس بدهند اما امام که انقلابش الهام گرفته از نهضت امام حسین(ع) است و انقلاب خود را از محرم شروع کرد و الگوی او محرم است، در پاسخ گفت مردم به عشق امام حسین(ع) این مجالس را برپا می کنند، اما هنر شما مبلغین و شعرا و مداحان این است که مردم را حسینی کنید. و این سرمایه اسلام به برکت خون امام حسین(ع) است و محرم و صفر اسلام را زنده کرده است.

معاون فرهنگی دفتر مرکزی مرجعیت دینی و علمی آیت الله جوادی آملی در پایان ضمن تقدیر از فعالیت دفتر تهران معظم له و همکاری شهرداری اظهار کرد:  در راستای ترویج آموزه های قرآن و عترت قدم هایی را برداشتیم و در راستای سبک زندگی قرآنی بر اساس کتاب مفاتیح الحیات  حضرت استاد قصد داریم برای ترویج سبک زندگی برنامه ها و نشست هایی در آتی برگزار کنیم.


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : دین و اندیشه , عترت , ویژه ها
به کانال تلگرام عترتنا بپیوندید: Etratona@
شبکه های اجتماعی عترتنا:

با عترتنا در شبکه های اجتماعی همراه شوید:

ارسال دیدگاه

تبلیغات