جدیدترین ها

» عترت » اهمیت نماز در روایات اهل بیت(ع)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۲ - ۶:۲۹

 کد خبر: 1097

مجموعه احادیث و روایات درباره نماز؛

اهمیت نماز در روایات اهل بیت(ع)

نماز مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود.

اهمیت نماز در روایات اهل بیت(ع)

نماز مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود.

مجموعه احادیث درباره اهمیت نماز عترتنابه گزارش عترتنا / عترت: نماز مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول می شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود.

از این رو در ادامه مجموعه ای از احادیث و روایت اهل بیت(ع) درباره اهمیت نماز از نظر می گذرد.

معراج مؤمن

پیامبر (ص): الصلوه، معراج المؤمن

نماز، معراج مؤمن است.

(کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه، ص ۷، اعتقادات مجلسی، ص ۲۹)

نماز نور مؤمن

پیامبر (ص): الصلوه نور المؤمن

نماز نور مؤمن است.

(شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه، ص ۳۹۶)

نشانه ایمان

پیامبر (ص): علم الایمان الصلوه

علامت و نشانه ایمان نمازاست.

(شهاب الاخبار، ص ۵۹)

نماز ستون دین

پیامبر (ص): الصلوه عماد دینکم

نماز، پایه و ستون دین شماست.

(میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۷۰)

 

امام کاظم (ع): افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفه به، الصلوه

بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب

پیدا می کند، نماز است.

(تحت العقول، ص ۴۵۵)

پرچم اسلام

پیامبر (ص): علم الاسلام الصلاه

نماز، پرچم اسلام است.

(کنز العمال، ج ۷، ص ,۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷)

نماز وسیله تقرب مؤمن

پیامبر (ص): ان الصلوه قربان المؤمن

همانانماز خواندن وسیله نزدیکی مؤمن به خداست.

(کنز العمال، حدیث ۱۸۹۰۷)

نماز و پایه های دین

امام باقر (ع): بنی الاسلام علی خمس: الصلوه و الزکوه و الصوم و الحج و الولایه

اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است: نماز، روزه، زکات، حج، ولایت.

(کافی، ج ۲، ص ۱۷)

اهل بیت (ع) و اقامه نماز

امام حسین (ع): “الذین ان مکنا هم فی الارض اقاموا الصلاه ” قال: هذه فینا اهل البیت

(در تفسیر آیه) “کسانی که اگر ما به آنها در زمین قدرت و حکومت دهیم،

نماز را به پا می دارند فرمود: این در مورد ماخاندان اهل بیت است.

(بحار الانوار، ج ,۲۴ ص ۱۶۶)

نماز آخرین توصیه انبیاء

امام صادق (ع): احب الاعمال الی الله – عز وجل – الصلوه و هی اخر وصایا الأنبیاء

نماز، بهترین کارها نزد خداوند و آخرین وصیتهای پیامبران الهی است.

(میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۹۷)

جایگاه نماز

پیامبر (ص): موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد

جایگاه نماز در دین، مانند جایگاه سر در بدن است.

(کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲)

سیمای دین

امام علی (ع): لکل شی ء وجه و وجه دینکم الصلاه

هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۲۷)

وصیت امیرالمؤمنین (ع)

امام علی (ع): الله، الله فی الصلوه، فانها عموددینکم

خدا را، خدا را درباره نماز، چرا که ستون دین شماست.

(نهج البلاغه، نامه ها، ص ۴۷)

کلید بهشت

پیامبر (ص): الصلوه مفتاج الجنه

نماز کلید بهشت است.

(نهج الفصاحه، حدیث ۱۵۸۸)

تداوم نماز و انتظار

پیامبر (ص): لا یزال العبد فی صلوه ما انتظر الصلوه

بنده مادام که منتظر نماز است در حال نماز است.

(نهج الفصاحه، ص ,۵۲۷ حدیث ۲۵۳۸)

روشنایی چشم پیامبر (ص)

پیامبر (ص): قره عینی فی الصلاه

روشنی چشم من در نماز است.

(نهج الفصاحه، ص ,۲۸۳ حدیث .۱۳۴۳ بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۱۹۳)

نماز و خدمت

امام صادق (ع): ان طاعه الله خدمته فی الارض فلیس شی ء من خدمته یعدل الصلاه

پیروی و اطاعت از پروردگار خدمت کردن به او در زمین است وهیچ چیز در خدمت به پروردگار معادل نماز نیست.

(میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۱۸)

حقیقت نماز

پیامبر (ص): مثل الصلاه مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمودثبتت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انکسر العمود لم ینفع وتد و لا طنب و لاغشاء

مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخهاو پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بکشند و در هم فرو ریزد، نه میخ نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده ای اثری خواهد داشت.

(من لایحضره الفقیه، ج ۱، شماره ۶۳۹)

بهترین اعمال در قیامت

امام صادق (ع): ان افضل الاعمال عند الله یوم القیامه، الصلوه

همانا بهترین عمل در روز قیامت نزد خداوند، نماز است.

(مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۷)

نماز، روش پیامبران

پیامبر (ص): الصلاه من شرایع الدین، و فیها مرضاه الرب – عز و جل – فهی منهاج الانبیاء

نماز از سنتهای دین، و مایه خشنودی پروردگار و راه و روش پیامبران است.

(جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص .۲۲ بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۱)

نماز، سفره الهی

پیامبر (ص): الا ان الصلاه مأدبه الله فی الارض قد هنأهالاهل رحمته فی کل یوم خمس مرات

آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت) گوارا نموده است.

(مستدرک الوسایل، ج ۱، ص ۱۷۰)

ماهیت نماز

پیامبر (ص):… لان الصلاه تسبیح و تهلیل و تحمید و تکبیر وتمجید و تقدیس و قول و دعوه

چون نماز، تسبیح، تهلیل، تکبر، تمجید، تقدیس، قول، و دعوت به حق است.

(جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص .۲۲ بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۲)

نماز، رأس اسلام

پیامبر (ص): الصلاه رأس الاسلام

نماز (به منزله) رأس اسلام است.

(بحار الانوار، ج ,۱۷ ص .۱۲۷ میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۶۷)

آخرین سفارش رسول خدا (ص)

امام صادق (ع): علیک بالصلاه! فان اخر مااوصی به رسول الله و حث علیه الصلاه

بر تو باد به نماز! زیرا آخرین چیزی که رسول خدا (ص) به آن سفارش نمود (و انسان) را بر انجام آن تاکید نمود، نماز بود.

(بحار الانور، ج ,۸۴ ص ۲۳۶)

فریاد ابلیس از نمازگزار

امام علی (ع): ان العبد اذا سجد نادی ابلیس: یا ویله اطاع و عصیت و سجد و ابیت

وقتی که بنده ای سجده کرد، ابلیس فریادمی زند وای بر من! او اطاعت کرد، ولی من معصیت کردم، او سجده کرد و من از این عمل سرباز زدم.

(بحار الانور، ج ,۸۲ ص ۲۳۳)

نماز، بهترین عبادت

امام رضا (ع): ان الصلواه افضل العباده لله

همانا، نماز، بهترین عبادت برای خداست.

(جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۵۰)

نماز، نیکوترین صورت خلق

امام رضا (ع): ان الصلوه احسن صوره خلقها الله

به درستی نماز نیکوترین صورتی است که خدا آن را خلق کرد.

(جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۵۰)

سفارش اکید برای نماز

امام علی (ع): فیما اوصی به امیرالمؤمنین – علیه السلام – عند وفاته: الصلوه، الصلوه، الصلوه

در آن چیزی که امیرالمومنین (ع) هنگام وفات وصیت کرد، این بود: نماز، نماز، نماز.

(مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۱۷۳)

ارزش نماز

امام صادق (ع): اذا قام المصلی الی الصلاه، نزلت علیه الرحمه من اعنان السماء الی اعنان الارض و حفت به الملائکه و ناداه ملک لو یعلم هذاالمصلی ما فی الصلاه ما انفتل

هنگامی که انسان به نماز ایستاد، رحمت خدا ازآسمان بر او نازل می شود و ملائکه اطرافش را احاطه می کنند و فرشته ای می گوید: اگراین نمازگزار ارزش نماز را می دانست هیچ گاه از نماز منصرف نمی شد.

(اصول کافی، ج ۳، ص ۲۶۵)

علامت عامل دین

امام صادق (ع): قال لقمان لابنه: لکل شی ء علامه یعرف بهاو یشهد علیها و ان للدین ثلاث علامات: العلم و الایمان و العمل به، (الی ان قال) وللعامل ثلاث علامات الصلوه و الصیام و الزکوه

حضرت لقمان به فرزندانش فرمود: برای هر چیزی علامتی است که به وسیله آن علامت شناخته می شود و به او شهادت داده می شود، به درستی که برای دین سه علامت است: ۱- علم، ۲- ایمان، ۳ عمل به ایمان تا آنجا که فرمود: برای عامل به دین سه علامت است: ۱- نماز، ۲- روزه، ۳- زکات.

(مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۱۸۳)

باقیات صالحات

امام صادق (ع): سئلت ابا عبدالله – علیه السلام – عن الباقیات الصالحات، فقال: هی الصلواه فحافظوا علیها

(ادریس قمی می گوید:) ازامام صادق (ع) در مورد کارهای نیک ماندگار سؤال کردم، امام فرمود: آن نماز است، پس محافظت بر نماز کنید.

(مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۱۷۲)

برتری نماز

امام صادق (ع): اما انه لیس شی ء افضل من الحج الا الصلاه

به درستی که هیچ عملی بالاتر از حج نیست، مگر نماز.

(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۶)

نماز، عطیه الهی

امام رضا (ع): (الصلوه) صله الله للعبد بالرحمه

نمازعطیه و احسانی است از طرف خداوند برای بنده، که از راه رحمت و عنایت بخشنده است.

(بحار الانوار، ج ,۸۴ ص ۲۴۶)

نماز، نشانه دین

امام علی (ع): واقام الصلاه فاتها المله

بر پا داشتن نماز، نشانه اصلی دین است.

(نهج البلاغه، خطبه ۱۱۰)

اولین سؤال از انسان

پیامبر (ص): اول ما یسالون عنه الصلوات الخمس

اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است.

(کنز العال، ج ۷، حدیث ۱۸۸۵۹)

نور نماز

پیامبر (ص): الصلاه نور

نماز، روشنی است.

(میزان الحکمه، ج ,۱۰ ص ۲۳۴)

زیادی خواب، سبب قلت نماز

حضرت عیسی (ع): یا بنی اسرائیل لا تکثرواالاکل فانه من اکثر الاکل اکثر النوم و من اکثر النوم اقل الصلاه و من اقل الصلاه کتب من الغافلین

ای بنی اسرائیل در خوردن زیاده روی نکنید، همانا محصول زیادخوردن بسیار خوابیدن است و هر کس بسیار بخوابد، نماز و عبادتش کم خواهد بود وآنگاه در زمره غافلان به شمار خواهد آمد.

(تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، ص ۳۸)

تاثیر زیاد سجده کردن

پیامبر (ص): ادع الله ان یدخلنی الجنه، فقال: اعنی بکثره السجود

مردی به حضور پیامبر اسلام (ص) آمد و عرض کرد: دعا کن خدامرا به

بهشت داخل کند، فرمود: مرا با زیادی سجده کردن همراهی کن.

(وسائل الشیعه، ج ,۳۰ ص ۳۰)

دور کعت نماز و بخشش گناهان

امام صادق (ع): من صلی رکعتین یعلم مایقول فیهما انصرف و لیس بینه و بین الله – عز وجل – ذنب الا غفره له

هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، در حالی که میان اوو میان خدای عز و جل گناهی نیست، مگر اینکه خداوند برای او می بخشاید.

(بحار الانوار، ج ,۸۴ ص .۲۴۰ اصول وافی، ج ۲، ص ۱۰۰)

وسیله سنجش

پیامبر (ص): الصلواه میزان

نماز وسیله سنجش است.

(پرتوی از اسرار نماز، ص ۸۰)

نماز در سفر

امام علی (ع): لایخرج فی سفر یخاف فیه علی دینه و صلاته

درسفری که می ترسید بر دینتان و نمازتان خارج نشوید.

(بحار الانوار، ج ,۱۰ ص .۱۰۸ میزان الحکمه، ج ۴، ص ۴۷۵)

چهار نیاز شیعه

امام کاظم (ع): لاتستغنی شیعتتا عن اربع: خمره یصلی علیها، و خاتم یتختم به و سواک یستاک به و سبحه من طین قبر ابی عبدالله -علیه السلام

پیروان ما از چهار چیز بی نیاز نیستند :۱- سجاده ای که بر روی آن نماز خوانده شود .۲- انگشتری که در انگشت باشد .۳ مسواکی که با آن دندانها را مسواک کنند .۴- و تسبیحی از خاک مرقد امام حسین (ع).

(تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۷۵)

امتحان شیعه از طریق نماز

امام صادق (ع): امتحنوا شیعتنا عند ثلاث: عندمواقیت الصلاه کیف محافظتهم علیها، و عند سرارهم کیف حفظهم لها عند عدونا والی اموالهم کیف مواساتهم لاخوانهم فیها

شیعیان ما و پیروان ما را به سه مساله امتحان کنید :۱- اهمیت به اوقات نماز، که آیا اول وقت نماز را برپا می دارند یا خیر ؟۲ – حفظ اسرار، یعنی در حفظ اسرار و مسائل محرمانه کوشا هستند یا خیر ؟۳ – و از حیث توانمندیهای مالی، یعنی آیا در مال خودبرای برادران دینی سهمی قائلند و دست آنها را می گیرند یا خیر؟

(خصال صدوق، ج ۱، ص ۱۰۳)

جایگاه والای نماز

امام علی (ع): ا اهمنی ذب امهلت بعده حتی اصلی رکعتین، و اسال الله العافیه

از آن گناه پروایی ندارم که پس از آن فرصت یابم دو رکعت نماز گزارم و ازخدا عافیت و سلامتی بطلبم.

(نهج البلاغه، فیض الاسلام، ص ۱۲۳۰)

نماز نگهبان الهی

امام صادق (ع): ان الصلوه حجزه الله فی الارض

همانانماز نگهبان الهی در زمین است.

(بحار الانور، ج ,۷۸ ص ۱۹۹)

محبوبترین اعمال

پیامبر (ص): ان احب الاعمال الی الله – عزوجل – الصلاه و البر و الجهاد

همانا، محبوبترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیکی کردن و جهاددر راه خداست.

(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۷)

نماز مستحبی در خفا

پیامبر (ص): صلاه الرجل تطوعا حیث لایراه الناس تعدل صلاته علی اعین الناس خمسا و عشرین

نماز مرد که داوطلبانه و مستحبی درجایی که مردم او را نبینند به جا آورد، برابر بیست و پنج نماز است که در برابرچشم مردم انجام دهد.

(نهج الفصاحه، م ,۱۸۴۸ ص ۳۹۱)

عامل علو درجه

پیامبر (ص): بالصلاه یبلغ العبد الی الدرجه العلیاء لان الصلاه تسبیح و تهلیل و تحمید و تکبیر و تمجید و تقدیس و قول و دعوه

به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس الهی است، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص .۲۳۲ جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۲۲)

خواب با علم

پیامبر (ص): نوم علی علم خیر من صلاه علی جهل

خواب باعلم بهتر از نماز با جهل است.

(نهج الفصاحه، م ,۳۱۴۰ ص ۶۳۳)

اجر نماز، پس از مرگ

پیامبر (ص): الصلاه انس فی قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنکر و نکیر

نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فراش نیکو در زیرش، و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۲)

زاد و توشه مؤمن

پیامبر (ص): الصلاه زاد للمؤمن من الدنیا الی الاخره

نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۲)

عوامل رستگاری

امام صادق (ع): المنجیات: اطعام الطعام و افشاء السلام والصلاه باللیل و الناس نیام

عوامل رستگاری: اطعام کردن، آشکارا سلام کردن، نمازشب خواندن در

حالی که مردم آرمیده اند.

(محاسن البرقی، ص ۳۸۷)

موجب اجابت دعا

پیامبر (ص): الصلاه اجابه للدعاء و قبول للاعمال

نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۱)

سلاح مؤمن

پیامبر (ص): الصلاه سلاح علی الکافر

نماز سلاح مؤمن علیه کافراست.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۵۶ و ۲۳۱)

نماز وسیله تقرب به خدا

امام علی (ع): الصلوه قربان کل تقی

نمازخواندن وسیله نزدیکی به خدا است برای هر شخص پرهیزکار.

(میزان الحکمه، ج ۵، ص ,۳۶۷ بحار الانوار، ج ,۱۰ ص .۹۹ من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ,۵۶ ح ۱۶)

نماز، شست و شو در چشمه زلال

پیامبر (ص): مثل الصوات الخمس کمثل نهرجار عذب علی باب احدکم یغتسل فیه کل یوم خمس مرات فما یبقی ذالک من الدنس

نمازهای پنج گانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است وهر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید، دیگر هیچ پلیدی باقی نمی ماند.

(کنز العمال، ج ۷، ص ,۲۹۱ حدیث ۱۸۹۳۱)

نگاه شیطان بر نمازگزار

امام علی (ع): اذا قام الرجل الی الصلاه اقبل الیه ابلیس ینظر الیه حسدا لما یری من رحمه الله التی تغشاء

هنگامی که کسی به نماز برمی خیزد، شیطان می آید و به نظر حسادت به او نگاه می کند، زیرا می بیند که رحمت خدا او را فرا گرفته است.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۰۷)

برکات نماز

امام علی (ع): ان الانسان اذا کان فی الصلاه، فان جسده وثیابه و کل شی ء حوله یسبح

هنگامی که انسان در حال نماز است، اندام و جامه اوو هر چه پیرامون اوست، خدا را تسبیح می گویند.

(میزان الحکمه، ج ۵، ص .۳۷۷ بحار الانوار، ج ,۸۲ ص .۲۱۳ علل الشرایع، ج ۱، ص ۲۳۷)

سیاه شدن چهره شیطان

پیامبر (ص): الصلوه تسود وجه الشیطان

نماز چهره شیطان را سیاه می کند.

(نهج الفصاحه، ص ۳۹۶)

نماز، دژ محکم در مقابل شیطان

امام علی (ع): الصلوه حصن من سطوات الشیطان

نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

(غررالحکم، ص .۵۶ میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۶۷)

سازندگی نماز

پیامبر (ص): لاصلوه لمن یطع الصلوه، و طاعه الصلوه ان تنهی عن الفحشاء و المنکر

کسی که مطیع نماز نباشد، نمازش کامل نیست و اطاعت ازنماز همان دوری از فحشاء و منکر است. (نمازی نیست برای کسی که اطاعت و پیروی از نماز نکند. سپس پیامبر (ص) می افزاید: طاعت و پیروی از نماز به این است که نماز او را از فحشاء و منکرات وزشتیها باز دارد.)

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۱۹۸)

کمک ملائکه به نمازگزار هنگام مرگ

امام صادق (ع): ان ملک الموت یدفع الشیطان عن المحافظ علی الصلاه و یلقنه شهاده ان لا اله الله و ان محمدا رسول الله فی تلک الحاله العظمیه

همانا “ملک الموت ” شیطان را در دم مرگ از کسی که حافظ نماز است، دور می کند و شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت رسول خدا (ص) رادر هنگام هولناک مرگ به او تلقین می کند (توفیق شهادتین پیدا می کند).

(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۱۹)

گناه زدایی نماز

امام علی (ع): و انها لتحت الذنوب حت الورق

نمازگناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو می ریزد.

(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۹)

پاداش نماز

پیامبر (ص): قال الله تعالی: افترضت علی امتک خمس صلوات و عهدت عندی عهدا انه من حافظ علیهن لوقتهن ادخلته الجنه و من لم یحافظعلیهن فلا عهد له عندی

خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب کردم و با خود پیمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، اورا به بهشت داخل نمایم، و کسی که مراقب آنها نباشد من تعهدی نسبت به او ندارم.

(کنز العمال، ج ۷، ص ,۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷۲)

راهیابی به درگاه خداوند

پیامبر (ص): ا اباذر! مادمت فی الصلاه فانک تقرع باب الملک الجبار و من یکثر قرع باب الملک فانه یفتح له

ای ابوذر! تاهنگامی که در نماز هستی درب خانه ملک جبار را می کوبی، و هر کس درب خانه ملک را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود.

(بحار الانوار، ج ,۷۷ ص .۸۰ میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۷۷)

نماز، عامل شکست شیطان

امام مهدی (ع): ما ارغم انف الشیطان بشی ء مثل الصلاه فصلها و ارغم انف الشیطان

هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد و او را خوار نمی کند، پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال.

(بحار الانوار، ج ,۵۳ ص ۱۸۲)

نماز رحمت الهی

امام علی (ع): لو یعلم المصلی ما یغشاه من الرحمه لمارفع رأسه من السجود

اگر نماز گزار بداند که چقدر از رحمت (خداوند تعالی) او رافرا گرفته است، سرش را از سجده بر نمی دارد.

(غرر الحکم، ص ۲۶۱)

نماز، عامل دوری شیطان

پیامبر (ص): لا یزال الشیطان یرعب من بنی ادم حافظ علی الصلوات الخمس فاذا ضیعهن تجرء علیه و اوقعه فی العظائم

شیطان پیوسته از فرزندان آدم در وحشت و هراس است تا آنگاه که نمازهایش را به دقت و با شرایطو آداب می خواند. پس اگر نماز را ضایع نموده (و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)، شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان کبیره می اندازد و وی راگرفتارمی کند.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۰۲)

نماز و باران رحمت

امام علی (ع): الصلوه تنزل الرحمه

نماز رحمت الهی را نازل می کند.

(غرر الحکم، ص .۵۲ میزان الحکمه، ج ۵، ص ۳۶۷)

اعمال، تابع نماز

امام علی (ع): و اعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلاتک

بدان که تمام اعمالت تابع نمازت خواهند بود.

(نهج البلاغه، نامه ۲۷)

بی بهره از نماز

پیامبر (ص): من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنکر لم تزده من الله الا بعداً

هر کس که نمازش او را از فحشاء و منکر باز ندارد، هیچ بهره ای از نماز جز دوری از خدا حاصل نکرده است.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص .۱۹۸ شهاب الاخبار، ص ۲۱۵)

کبر زدایی نماز

حضرت فاطمه زهرا (س): (جعل الله) الصلاه تنزیها لکم عن الکبر

خداوند نماز را جهت دوری شما از کبر و خود پسندی مقرر فرمود.

(اعیان الشیعه، ج ۱، ص ۳۱۶)

نماز، خانه اخلاص

امام باقر (ع): الصلاه بیت الاخلاص

نماز (حقیقی وکامل) جایگاه و خانه اخلاص است.

(میزان الحکمه، ج ۵، ص .۳۷۵ بحار الانوار، ج ,۷۸ ص ۱۸۳)

نجوای نمازگزار

حدیث قدسی: یقول الله تعالی: المصلی یناجینی

نمازگزار (هنگام خواندن نماز با من) نجوا می کند.

(کلمه الله، ص ۲۵۵)

نماز و شست و شوی گناهان

پیامبر (ص): لو کان علی باب دار احدکم نهر واغتسل فی کل یوم منه خمس مرات اکان یبقی فی جسده من الدرن شی ء؟ قلت: لا. قال: فان مثل الصلاه کمثل النهر الجاری کلما صلی صلاه کفرت ما بینهما من الذنوب

اگر باشد در کنار خانه شما نهری و در آن روز پنج نوبت خود را شست و شو دهید، آیا در بدن شما چیزی از آلودگیها می ماند؟ – هرگز! (انسان از آلودگی پاک می شود).- نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا می شود گناهان را می شوید وازبین می برد.

(وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۷)

نماز، وسیله شفا

پیامبر (ص): قم فصل فان فی الصلوه شفاء

بر خیز نمازبه جا آور! پس همانا در نماز شفا است.

(جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۲۸)

کفاره گناه

پیامبر (ص): الصلوه کفاره الخطایا ثم قرأ: “ان الحسنات یذهبن السیئات

نماز کفاره گناهان می باشد. سپس آن حضرت این آیه را خواند که: “حسنات سیئات را از بین می برد“.

(تفسیر ابوالفتوح رازی، ج ۱، ص ۲۴۸)

تأثیر دو رکعت نماز مقبول

امام صادق (ع): من قبل الله منه صلاه واحده لم یعذبه

اگر خداوند از کسی دو رکعت نمازش را قبول کند، او را عذاب نمی کند.

(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۲)

وسیله راندن شیطان

امام علی (ع): الصلوه حصن الرحمن و مدحره الشیطان

نماز قلعه خدای بسیار مهربان، و وسیله ای برای دور کردن شیطان است.

(غرر الحکم، ج ۲، ص ,۱۶۶ چاپ دانشگاه)

نورانیت منزل

پیامبر (ص): نوروا منازلکم بالصلاه و قرائه القران

به خانه هایتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن، نورانیت ببخشید.

(کنز العمال، ج ,۱۵ ص ,۳۹۲ حدیث ۴۱۵۱۸)

نماز وسیله خاموشی آتشها

پیامبر (ص): ما من صلاه یحضر وقتها الا نادی ملک بین یدی الناس: ایها الناس! قوموا الی نیرانکم التی اوقدتموها علی ظهورکم فاطفئوها بصلاتکم

هیچ نمازی نیست مگر اینکه چون وقت آن فرا می رسد فرشته ای درپیش روی مردمان ندا می کند: ای مردم! برخیزید به سوی آتشی که بر پشت خودافروخته اید، تا آن را با نماز خویش خاموش کنید.

(محجه البیضاء، ج ۱، ص ۳۳۹)

مونس نمازگزار در قبر

پیامبر (ص): ان الصلاه تأتی الی المیت فی قبره بصوره شخص انور اللون یونسه فی قبره و یدفع عنه اهوال البرزخ

نماز به صورت انسانی سفید چهره وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشتهای برزخ را از اوبرطرف می کند.

(لآلی الاخبار، ج ۴، ص ۱. الحکم الزاهره، ص ۲۸۳)

تأثیر انتظار نماز

امام صادق (ع): من اقام فی مسجد بعد صلوته انتظارللصلوه فهو ضیف الله و حق علی الله ان یکرم ضیفه

کسی که بعد از هر نماز درمسجد بایستد، در حالی که انتظار نماز بعدی را می کشد، پس او مهمان خداست، و برخداست که مهمانش را اکرام کند.

(جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۷۸)

شهادت زمین در قیامت

پیامبر (ص): ما من رجل یجعل جبهته فی بقعه من بقاع الارض الا شهدت له بها یوم القیامه

هر انسانی که پیشانی خود را برای سجده بر قطعه ای از زمین بگذارد، آن زمین

در روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد.

(وسائل الشیعه، ج ۳، ص .۴۷۴ مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۱۷۵)

نماز، وسیله تقرب بنده

امام رضا (ع): (الصلوه) طلب الوصال الی الله من العبد

(نماز) مطالبه وصال و تقرب بنده به سوی خداوند است.

(بحار الانوار، ج ,۸۴ ص ۲۶۴)

رفع بلا به وسیله نماز گزار

امام صادق (ع): ان الله یدفع بمن یصلی من شیعتنا عمن لا یصلی من شیعتنا و لو اجمعوا علی ترک الصلوه لهلکوا

همانا خداوندبه وسیله شیعیانی که نماز به جا می آورند، از شیعیان بی نماز (بلا) را دفع می کند، ولی اگر همه تارک نماز بودند، هر آینه همه هلاک می شدند.

(مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۱۸۴)

نماز ناظر بر اعمال

پیامبر (ص): الصلوه تنظر و لا تنظر بها

برای نمازباید انتظار کشید ولی نماز را معطل کار دیگر نباید کرد.

(مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۱۸۳)

توجه خدا به نمازگزار

پیامبر (ص):

اذا اقام العبد المؤمن فی صلاته نظرالله – عز و جل – الیه

وقتی که بنده مؤمن به نماز می ایستد، خداوند سبحان به اونظر می کند.

(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۱)

نماز، مانع عذاب

پیامبر (ص):

کنا عند رسول الله – صلی الله علیه واله – یوما، فقال: رایت البارحه عجایب

فقلنا: یا رسول الله و ما رأیت حدثنابه فداک انفسنا و اهلونا و اولادنا (الی ان

قال…) قال – صلی الله علیه و اله -و رایت رجلا من امتی قد احتوشته

ملائکه العذاب فجائته صلوته فمنعته منه

عبدالرحمن بن سمره گفت: روزی خدمت رسول گرامی اسلام (ص) بودم،

حضرت فرمودند: من دیشب عجایبی دیدم. عرض کردم: یا رسول الله! چه

دیدید؟ برای ما بیان بفرمایید، جان و اهل و اولاد ما فدای تو باد! حضرت

فرمودند: دیدم مردی از امت مرا که ملائکه عذاب او را محاصره کرده بودند

در این حال نمازش آمد و مانع ازعذابش شد.

(مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۱۸۳)

نماز موجب بخشش گناهان

امام علی (ع):

ما اهمنی ذنب امهلت بعده حتی اصلی رکعتین و اسأل الله العافیه

گناهی که پس از ارتکاب آن فرصت یافته ام که دو رکعت نماز بخوانم و از

خدای بزرگ آمرزش بخواهم مرا غمگین نساخته است.

(نهج البلاغه کلمات قصار، ۲۹۹)

تقرب به وسیله نماز

امام علی (ع): تعاهدوا امر الصلاه و حافظوا علیها، واستکثروا منه، و تقربوا بها فانها کانت علی المؤمنین کتابا موقوتا

امر نماز رامراعات کنید و آن را محافظت نمایید و بسیار به جا آورید و با آن به خدا تقرب جویید، زیرا نماز “فریضه ای است که بر مومنین نوشته شده و وقت آن تعیین گردیده است “.

(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۹)

عامل ورود بهشت نماز واقعی است

امام صادق (ع): ان ربکم لرحیم یشکرالقلیل، ان العبد لیصلی الرکعتین یرید بها وجه الله فیدخله الله به الجنه

هماناپروردگار شما مهربان است، عمل کم را تقدیر می کند، هر آینه انسان دو رکعت نمازمحض خدا به جای آورد، خداوند به سبب آن نماز، او را وارد بهشت می کند.

(مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۳۱۶)

ملاقات پروردگار

امام صادق (ع): هذه الصلوات الخمس المفروضات من أقامهن و حافظ علی مواقیتهن لقی الله یوم القیامه

کسی که این نمازهای پنج گانه را به پا دارد و محافظت از اوقات آن نماید، پروردگار را روز قیامت ملاقات می کند.

(ثواب الاعمال، ص ۷۰)

تمسک و استعانت از نماز

امام صادق (ع): کان علی علیه السلام – اذااماله امر فزع قام الی الصلاه ثم تلا هذه الایه “واستعینوا بالصبر والصلاه

شیوه علی (ع) چنان بود که چون مشکل مهمی برای او پیش می آمد، به نماز می ایستاد و این آیه را می خواند: “… واستعینوا بالصبر و الصلاه “.

(تفسیر درالمنثور، ج ۱، ص ۶۷)

طالب خشنودی خدا

پیامبر (ص): لیست الصلاه قیامک وقعودک، انما الصلاه اخلاصک و ان ترید بها الله وحده

نماز برخاستن و نشستن تو نیست، جز این نیست که نماز خالص قرار دادن توست و اینکه به آن خشنودی تنها خدا را بخواهی.

(اصول وافی، ج ۲، ص .۱۰۹ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۱، ص ۳۲۵)

نماز و برطرف شدن اندوه

امام صادق (ع): ما یمنع احدکم اذا دخل علیه غم من غموم الدنیا ان یتوضأ ثم یدخل المسجد فیرکع رکعتین یدعو الله فیهما، اما سمعت الله تعالی یقول: “واستعینوا بالصبر و الصلاه

چه مانعی دارد که چون یکی از شماغم و اندوهی از غمهای دنیا بر او درآمد، وضو بگیرد و به مسجد برود و دو رکعت نماز بخواند و برای رفع اندوه خود خدا را بخواند. مگر نشنیده ای که خدا می فرماید: “واستعینوا بالصبر و الصلاه “.

(مجمع البیان، ج ۱، ص .۱۰۰ وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۲۶۳)

توجه ملک الموت به نمازگزار

امام باقر (ع): ان ملک الموت قال لرسول الله – صلی الله علیه و اله -: ما من اهل بیت مدر و لا شعر فی بر و لا بحر الا وانا اتصفحهم فی کل یوم خمس مرات عند مواقیت الصلاه

همانا، ملک الموت به رسول خدا (ص) گفت: هیچ اهل خانه ای و صاحب جامه ای در خشکی و دریا نیست، مگراین که من در هر روز پنج بار هنگام نماز از آنها می گذرم.

(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۷۹)

نماز همراه زکات، باعث تقرب

امام علی (ع): ان الزکاه جعلت مع الصلاه قربانا لاهل الاسلام

همانا زکات همراه نماز مایه تقرب مسلمانان به خداوند است.

(نهج البلاغه، ص ۱۹۹)

نشانه قبولی نماز

امام صادق (ع): من احب ان یعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل فلینظر هل منعته صلاته عن الفحشاءو المنکر فبقدر ما منعته قبلت منه

هرکس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه، ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه؟ پس به هر قدر که نمازش او را از گناه باز داشته به همان اندازه نمازش قبول شده است.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۱۹۸)

رهایی از گرما، با نماز

پیامبر (ص): اذا اشتد الحر فابردوا بالصلاه فان الحر من فیح جهنم

هر وقت گرما و شدت آن بر شما سخت گرفت، توسطنماز آن راخنک کنید، زیرا گرما و حرارت از جوشش جهنم است.

(بحار الانوار، ج ,۸۰ ص ۱۵)

التجا به نماز در سختیها

پیامبر (ص): اذا حزنه امر فزع الی الصلاه

شیوه رسول خدا (ص) چنان بود که چنانچه مشکلی برای او پیش می آمد، به

نماز پناه می برد و از آن استعانت می جست.

(تفسیر درالمنثور، ج ۱، ص ۶۷)

جبران ناراحتی با نماز

ابوعبدالله (ع): کان علی علیه السلام – اذا هاله شی ء، فزع الی الصلاه، ثم تلی هذه الآیه “واستعینوا بالصبر و الصلاه

هنگامی که برای امیرالمؤمنین (ع) مشکلی پیش می آمد، به نماز پناه می برد (ناراختی خود را به طریق نماز جبران می کرد) و آیه واستعینوا بالصبر و الصلاه ” را تلاوت می نمود.

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۲۶۳)

استقبال خدا از نمازگزار

امام باقر (ع): اذا استقبل المصلی القبله استقبل الرحمن بوجهه

آنگاه که نمازگزار رو به قبله نماید، خداوند رحمان به صورتش رو می آورد.

(اصول وافی، ج ۲، ص ۵۸)

عبور از صراط

پیامبر (ص): الصلاه جواز علی الصراط

نماز جواز عبور ازصراط است.

(بحار الانوار، ج ,۹۸ ص ۱۶۸)

اثر کار نیک برای میت

امام صادق (ع): یدخل علی المیت فی قبره الصلاه و الصوم و الحج و الصدقه و البر و الدعاء، و یکتب اجره للذی یفعله و للمیت

نماز و روزه و صدقه و نیکی و دعا برای میت در قبر او داخل می شود، و اجر و پاداش این امور برای میت و آن کسی که آن را انجام می دهد، نوشته می شود.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۶۲)

نماز پاسدار انسان

امام علی (ع): و عن ذلک ما حرس الله عباده المؤمنین بالصلوات و الزکوات

و از اینجاست که خداوند با نمازها و زکاتها و سختکوشی درنماز، از بندگان با ایمانش پاسداری می کند.

(نهج البلاغه، فیض الاسلام، ص ۷۹۸)

حایل آتش دوزخ

پیامبر (ص): و تکون صلاه العبد عند المحشر تاجا علی رأسه و نورا علی وجهه و لباسا علی بدنه و سترا بینه و بین النار

نماز بنده در محشرتاجی است بر سر او، و موجب نورانیت صورتش، لباس

برای بدن وی، و ساتر و حایل بین او و آتش جهنم است.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۱)

شفیع نمازگزار

پیامبر (ص): الصلاه شفیع بینه و بین ملک الموت

نمازشفیع نمازگزار در نزد ملک الموت است.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۲)

نماز محبوب پارسایان

امام علی (ع): الصلاه قربان کل تقی، و الحج جهاد کل ضعیف، و لکل شی ء زکاه و زکاه البدن الصیام، و جهاد المرأه حسن التبعل

نمازوسیله تقرب و نزدیک شدن هر پارسایی به خداست، و حج، جهاد افراد ناتوان است.هر چیزی زکات دارد و زکات و پاک کردن بدن، روزه گرفتن است. جهاد زن هم خوب شوهرداری کردن می باشد.

(نهج البلاغه، فیض الاسلام، ص ۱۱۵۲)

اجر نماز

پیامبر (ص): الصلاه مفتاحا للجنه و مهورا لحورالعین و ثمناللجنه

نماز موجب فتح و گشایش ابواب جنت برای او می باشد و مهریه حورالعین وثمن و بهای بهشت است.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۱)

حق نماز را چه کسانی می شناسند؟

امام علی (ع): و قد عرف حقها (الصلوه) رجال من المؤمنین الذین لا تشغلهم عنها زینه متاع، و لا قره عین من ولد و لا مال، یقول الله سبحانه: “رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله و اقام الصلاه وایتاء الزکوه

حق نماز را مؤمنین شناخته اند که نه زینت های دنیا، نه نور چشمی هااز فرزند و نه مال، آنان را از عبادت پروردگارشان باز نمی دارد، زیرا که خداوندسبحان می گوید: “مردانی هستند که تجارت و داد و ستد آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و پرداخت زکات باز نمی دارد“.

(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۹)

تأثیر قنوت و سجده طولانی

امام علی (ع): طول القنوت و السجود ینجی من عذاب النار

قنوت و سجده طولانی در نماز، نمازگزار را از عذاب آتش نجات می دهد.

(تصنیف غرر الحکم، ص ,۱۷۵ حدیث ۳۳۵۳)

پایان پیام/.

این مطلب عترتنا را هم ببینید
طرح ملی درجات مسابقه کتابخوانی از آثار حسینی آیت الله جوادی آملی + دانلود

برچسب ها :
دسته بندی : عترت , ویژه ها
به کانال تلگرام عترتنا بپیوندید: Etratona@
شبکه های اجتماعی عترتنا:

با عترتنا در شبکه های اجتماعی همراه شوید:

ارسال دیدگاه

تبلیغات